1- استادیار گروه زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، alikarimif@yahoo.com
2- دکتری زبانشناسی همگانی، تهران، ایران
چکیده: (7545 مشاهده)
اسپونریزم نوع خاصی از لغزشهای سهوی زبان است. هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل ساختار اسپونریزمهای تولیدشده توسط کودکان جهت تعیین نقش نظم حاکم بر این لغزش زبانی در پیشبینی عملکرد نظام ذهنی کودکان در فرایند تولید آنهاست. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. نمونههای تحقیق شامل 33 مورد اسپونریزم است که از روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس از گفتار عادی کودکان 4 تا 6 سالۀ فارسیزبانِ 4 مهدکودک شهر تهران گردآوری شده است. گفتنی است وضعیت زبانی تمام کودکان که اسپونریزمها را تولید کرده بودند به کمک آزمون رشد زبان نیوشا ارزیابی شد و فقط اسپونریزمهایی مورد بررسی قرار گرفتند که کودک روند رشد کلامی طبیعی داشت، درنتیجه از 40 مورد اسپونریزم جمعآوریشده 33 مورد در پژوهش بررسی شد. بهمنظور بررسی دادهها از آزمون دو جملهای استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند که آغازۀ هجا در کلام کودکان فارسیزبان آسیبپذیرتر است. همچنین، درصد خطا در برنامهریزی صدا در مغز کودکان فارسیزبان بیشتر از درصد خطا در برنامهریزی لغات است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/12/11