استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واﺣﺪ کرمانشاه، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، کرمانشاه، ایﺮان. ، Dr.kjanfeshan@iauksh.ac.ir
چکیده: (11734 مشاهده)
انتشار کتابهای جدید درسی زبان انگلیسی از سوی وزارت آموزش و پرورش پس از دو دهه، واکنشهای مختلفِ متخصصان و دبیران را در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی در پی داشته است. هدف این پژوهش، ارزیابی کتاب ویژن ۱ (Vision 1) از دیدگاه دبیرانی بود که کتاب را در اولین سال انتشار (سال تحصیلی ۹۵-۹۶) تدریس کرده بودند. شرکتکنندگان شامل ۶۶ دبیر زبان انگلیسی (۳۰ زن و ۳۶ مرد) با بیش از پنج سال سابقۀ تدریس بودند که از مدارس مناطق مختلف کرمانشاه به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ارزیابی کتاب درسی ویژن ۱ از طریق توزیع چکلیست لیتز (2005) انجام و هفت معیار مطالعه شد. به همراه چکلیست از دبیران درخواست شد، به پرسشهایی نیز پاسخ دهند و نظر خود را در مورد کتاب بیان کنند. نتایج حاصل از تحلیل کمّی و کیفی پرسشنامه و پرسشها نشان داد که دبیران زبان انگلیسی از تغییر کتاب پس از دو دهه راضی هستند. علاوه بر این، دبیران زبان انگلیسی کتاب ویژن ۱ را بهسبب توجه همزمان به چهار مهارت زبان، واقعیتربودن مطالب، ارائۀ موضوعات مورد علاقۀ دانشآموزان و تنوع فعالیتها، سودمند ارزیابی کردند. از سوی دیگر یافتهها نشان داد که کتاب دارای کاستیهایی است که در زمان اجرا و ارائه به دانشآموزان آشکار شده است. نتایج این ارزیابی میتواند در ویرایش و تجدید چاپ کتاب در سالهای آتی از سوی نویسندگان کتاب زبان انگلیسی و طراحان برنامۀ درسی بهکار رود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1397/9/24