1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، m.shirazizadeh@alzahra.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (17468 مشاهده)
مطالعۀ پیش رو به بررسی تأثیر بازخورد تصحیحی دستوری بر درستی دستوری نگارش زبانآموزان میپردازد. در این مطالعه انواع مختلف بازخورد تصحیحی با یکدیگر مقایسه شده اند تا به برتری احتمالی یکی از روشها بر دیگری در زمینۀ ایجاد پیشرفت در درستی دستور زبان در نگارش
زبانآموزان پی برده شود. به این منظور،
۸۵ دانشجوی مقطع کارشناسی گرایشهای مختلف زبان انگلیسی انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. نحوۀ ارائۀ بازخورد برای هر یک از گروهها بدین صورت بود: گروه اول بازخورد مستقیم و گروه دوم بازخورد غیرمستقیم به صورت مشخص کردن خطی از متن که در آن اشتباه وجود داشت (بازخورد «تنها وجود اشتباه» ) دریافت کردند. نحوۀ بازخورد برای گروه سوم به صورت مشخص کردن مکان و کلمۀ دقیق اشتباه (بازخورد «وجود اشتباه و مکان اشتباه» ) بود. از گروه چهارم نیز بهعنوان گروه کنترل استفاده شد. نتبجۀ بهدست آمده حاکی از این بود که اگر چه تمامی سه شکل بازخور
د فراهمشده در این تحقیق در بهبود درستی دستور زبانی نگارش زبانآموزان مؤثر بودهاند، اما تنها بازخورد مستقیم بود که از نظر آماری به پیشرفتی بارز در پسآزمون نگارش منجر شد و تفاوت مشهودی در میان سایر گروهها دیده نشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1398/3/25