vahidnia F, Ghonsooly B, Shahriari H. A Qualitative Study of English Language Students’ Perceptions of Teacher’s Pet Phenomenon in the Iranian Higher Education Context. LRR 2019; 10 (4) :205-235
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-22199-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، ghonsooly@um.ac.ir
3- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (6108 مشاهده)
با توجه به نقش اساسی عدالت در رفتار استادان با دانشجویان و تأثیر برخورد عادلانۀ آنها در میزان یادگیری دانشجویان، پژوهش حاضر بر آن است تا بهصورت کیفی به بررسی دقیق پدیدۀ نورچشمی ـ یکی از بارزترین نمودهای رفتار تبعیضآمیزانۀ استادان ـ در بافت دانشگاهی بپردازد. بدین منظور، با 30 دانشجوی مرد و زنِ سه مقطع تحصیلی رشتههای زبان انگلیسی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد و دادهها با روش پدیدارشناسی تفسیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانشجویان حس منفی نسبت به استاد و نورچشمیاش داشتند و نورچشمیها را با القاب زشت خطاب میکردند. افزون بر این، شرکتکنندگان بیشتر از صفتهای منفی برای توصیف نورچشمیها استفاده و بیان میکردند که درصورت قطع منافع، رابطۀ میان استاد و نورچشمیاش خاتمه مییابد. درنهایت، دربارۀ دلایلی که به این یافتهها منجر شد، بحث شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1398/6/27