Abbasi Z, Ameri H, Mardanloo Moghadam H. Identifying and Classifying the Challenges of Persian Language Instructors to Non-Persian Speakers in Multicultural Classes. LRR 2020; 11 (4) :567-604
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-23138-fa.html
1- استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، z_h_abbasi@yahoo.com
2- دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (2808 مشاهده)
هدف از این تحقیق، شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی چالشها و مشکلات مدرسان زبان فارسی در کلاسهای چندفرهنگی آموزش زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم و نیز ارائۀ راهکارهای عملی برای رفع این چالشها بر اساس نظرات مدرسان است. دادههای این تحقیق با شرکت 56 مدرس زبان فارسی به خارجیان ازطریق پرسشنامۀ محققساخته بر اساس طیف لیکرت، بهدست آمد. روایی پرسشنامه ازسوی 16 مدرس زبان فارسی بررسی و اصلاح و تأیید شد. بر اساس تحلیل عاملی 9 مجموعۀ عامل شناسایی شد. رتبهبندی عوامل کلیدی چالشهای مدرسان در کلاسهای چندفرهنگی بر اساس میانگین رتبهها، نشان میدهد که عوامل فرهنگی رتبۀ اول، عوامل آموزشی رتبۀ دوم، عوامل مذهبی رتبۀ سوم و عوامل یادگیری، تدریس، عاطفی، انگیزه، دانش زبانی پیشین و عوامل اجتماعی بهترتیب رتبۀ چهارم تا نهم را کسب کردهاند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که این زیرعوامل در هر یک از نه عامل رتبۀ اول را دارند: عامل فرهنگی: ارزشهای متفاوت در ارتباط با روابط دختر و پسر؛ عامل دانش زبانی پیشین: عدم توانایی زبانآموزان در نوشتن به زبان مقصد؛ عامل یادگیری: سبکهای یادگیری گوناگون؛ عامل آموزشی: دشواری انطباق دروس با نیازهای زبانآموزان؛ عامل تدریس: یافتن روش تدریسی که برای همۀ زبانآموزان مفید باشد؛ عامل مذهبی: جنبۀ دینی و تبلیغاتی محتوای کتابهای آموزش فارسی؛ عامل انگیزه: عدم علاقۀ برخی زبانآموزان به انجام تکلیف؛ عامل عاطفی: پایین بودن آستانۀ تحمل مدرس در مقابل موانع موجود و روحیۀ دفع آنها و عامل اجتماعی: زیرعامل سوءتفاهم میان زبانآموزان با یکدیگر در درک نشانههای اجتماعی. در پایان، راهکارهای پیشنهادی مدرسان برای رفع این چالشها ارائه شد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1399/7/10