Ghaseminasab R A, Zeighami A, Mirahmadi R. The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel. LRR 2019; 10 (3) :119-142
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
2- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران ، zeighami@semnan.ac.ir
3- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده: (8456 مشاهده)
رسانهها نمیتوانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما میتوانند با بهکارگیری مهارتهایی، آنها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند، به همین منظور با برجستهسازی پیامهایی که در راستای اهداف آنهاست، توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب میکنند. برای برجستهسازی پیام در رسانهها، تکنیکهای مختلفی وجود دارد که از جمله آنها، تکنیکهای زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبانشناختی خروج امریکا از برجام در گفتمانهای دو شبکۀ «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی وندایک میپردازد. «برجستهسازی» و «حاشیهرانی» تکنیکهایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهرهگیری از آن، قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت به برجام، معیار اصلی انتخاب این دو شبکۀ خبری بوده است. این شبکهها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار، مبالغه، تضاد، قصر و... بهدنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان بهکار رفته در متن اخبار، واقعیتها را به گونهای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان عربی انتشار: 1398/4/24