Davari H, Iranmehr A, Alavi Moghaddam S B, Nourzadeh S. A Critical Evaluation of the New English Language Program in the National System from the Perspective of ELT Curriculum Specialists: The Language-in-education Policy and Planning Framework. LRR 2020; 11 (4) :669-703
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28762-fa.html
داوری حسین، ایرانمهر ابوطالب، علوی مقدم سیدبهنام، نورزاده سعید. آسیبشناسی برنامۀ نوین آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی از منظر متخصصان برنامۀ درسی: چارچوب سیاست و برنامهریزی آموزشی زبان. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :669-703
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-28762-fa.html
1- استادیار زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران ، h.davari@du.ac.ir
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3- دانشیار زبانشناسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
4- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
چکیده: (2818 مشاهده)
بهدنبال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای برنامۀ درسی ملی، شاهد عملیاتی شدن برنامۀ آموزشی جدیدی درخصوص زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش بودهایم. این برنامه که با تغییر رویکرد و نیز با تهیه و تدوین کتابهای نونگاشت همراه بوده، تفاوتهایی اساسی با برنامۀ سنتی و ناکارآمد پیشین داشته است. حال با توجه به این موضوع که عملاً همۀ کتابهای دورۀ اول و دوم متوسطه تدوین و تدریس شده است، ضرورت ارزشیابی و آسیبشناسی این برنامه و توجه به نقاط قوت و ضعف آن از منظرهای مختلف ضرورتی اجتنابناپذیر است. برای نیل به این هدف یعنی ارزشیابی و آسیبشناسی این برنامۀ جدید، در این مقاله، با بهرهجویی از چارچوب سیاست و برنامهریزی آموزش زبان، بهنحوی کیفی و در قالب مصاحبه به سنجش و تحلیل موضوعی نگرش پنج تن از متخصصان حوزۀ برنامهریزی آموزش زبان انگلیسی دربارۀ این برنامه پرداخته شده است. یافتهها مبین آن است که برنامۀ جدید در کنار نقاط قوت خود، با کاستیهایی در بخشهایی چون تربیت معلم، ساعات درسی، و بهویژه ارزیابی فراگیران همراه است که عدم توجه به آنها میتواند این برنامه را با چالشهایی جدی همراه سازد. در پایان مبتنی بر یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی در راستای کاستن از ضعفهای بالقوه و بالفعل و نیز بهبود آن ارائه شده است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ارزشیابی انتشار: 1399/7/10