دوره 12، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 384-353 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران ، a.arabmofrad@gu.ac.ir
2- کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد‌ اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران
3- کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.
چکیده:   (4922 مشاهده)
در حال حاضر، مقولۀ کنش­های گفتاری به یکی از موضوعات موردبحث در حوزۀ منظورشناسی تبدیل شده ­است. با این حال، شمار پژوهش­هایی که به مقایسۀ نحوۀ آموزش کنش­های گفتاری در کتاب­های آموزشی بین­المللی و کتاب­های داخلی چاپ­شده در ایران پرداخته باشند، بسیار معدود است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی دو کنش گفتاری مهم، یعنی سپاسگزاری و واکنش به تحسین‌ و تمجید، در بخش مکالمۀ کتاب­های سطح پیش­متوسط کانون زبان ایران و کتاب تاچ­استون 3، است. 12 دیالوگ از کتاب تاچ­استون 3 و 27 دیالوگ از کتاب­های سطح پیش­متوسط کانون زبان ایران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته­ و مصادیق هر کدام از کنش­های گفتاری موردنظر شناسایی و استخراج شده­اند. نتایج نشان داده­اند که میان بسامدهای ابراز سپاسگزاری در کتاب­های سطح پیش­متوسط کانون زبان ایران و کتاب تاچ­استون 3، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما میان بسامد واکنش­های کلامی به تحسین ‌و تمجید در این دو کتاب، تفاوت معناداری شناسایی نشده ­است. علاوه بر این، نتایج به­دست­آمده حاکی از آنند که مقدار میانۀ آماری برای واکنش کلامی به تحسین ‌و تمجید در کتاب تاچ­استون 3 بالاتر بوده ­است؛ و درمقابل، مقدار میانۀ آماری برای کنش گفتاری سپاسگزاری در کتاب سطح پیش­متوسط کانون زبان ایران بالاتر ارزیابی شده ­است. این یافته­ها و نتایج، ارزش­های آموزشی مهم و کاربردی­ای برای معلم­های آموزش زبان انگلیسی (به­منزلۀ زبان خارجی) و توسعه­دهندگان مواد آموزشی دارند.
متن کامل [PDF 763 kb]   (1825 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1400/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.