دوره 11، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 377-347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaeimehr R, Baleghizadeh S. EFL Learners’ Perceptions and Practices of Reflective Assessment and Its’ Impact on Their General English Achievements. LRR. 2020; 11 (3) :347-377
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-42536-fa.html
وفایی مهر رویا، بالغی زاده ساسان. درک و تمرین ارزیابی تأمل‌گرایانه توسط فراگیران زبان انگلیسی و تأثیر آن بر دستاوردهای زبان عمومی آن‌ها. جستارهای زبانی. 1399; 11 (3) :377-347

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-42536-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، s_baleghizadeh@sbu.ac.ir
چکیده:   (1754 مشاهده)
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی نقش اجرای استراتژی­های ارزیابی تأمل­گرایانه و درک دانشجویان زبان انگلیسی از آن­هاست. شرکت­کنندگان مرحلۀ کمّی، 90 دانشجوی رشتۀ مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی بودند که در کلاس­های زبان عمومی شرکت کردند. دو کلاس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. فراگیران سطح متوسط بر اساس نمرۀ Oxford Placement Test انتخاب شدند. پس از پیش­آزمون، دانشجویان گروه آزمایش، استراتژی­های ارزیابی تأمل­گرایانه (Ellis, 2001) را تمرین کردند، اما در گروه کنترل، روند عادی کلاس انجام شد. پس از ده جلسه، امتحان پس­آزمون و با فاصلۀ 4 هفته­ای آزمون حفظ برگزار شد. در مرحلۀ کیفی، 45 دانشجو (گروه آزمایش) انتخاب شدند و برداشت آن­ها از ارزیابی تأمل گرایانه با استفاده از سؤالات و پرسش­نامه (Kourilenko, 2013) استخراج شد. برای تحلیل داده­های کمی، از آزمون­های تی وابسته و تی مستقل استفاده شد و برای تحلیل داده­های کیفی، از تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرین استراتژی­­های ارزیابی تأمل­گرایانه تأثیر مثبتی بر نمرات پس­آزمون و آزمون حفظ فراگیران دارد. تحلیل داده­های کیفی نشان داد که فراگیران زبان انگلیسی، رویکرد مثبتی نسبت­به ارزیابی تأمل­گرایانه دارند و افزایش روحیۀ جمعی، آگاهی نسبت­به خطاها، و افزایش انگیزۀ یادگیری به­منزلۀ پرتکرارترین موارد سودمندی و نداشتن زمان و دانش کافی، خسته­کننده بودن تکرار مطالب و عدم همکاری برخی دانشجویان به­منزلۀموانع ارزیابی تأمل­گرایانه مطرح شدند. نتایج این مطالعه ممکن است پیامدهای مفیدی برای یادگیرندگان و معلمان زبان انگلیسی و طراحان مواد درسی داشته باشد.
 
 
متن کامل [PDF 546 kb]   (479 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.