Bagheri Nevisi R, Mohammad Hosseinpur R, Rostami B. The Impact of Typographical Input Enhancement, Gloss, and Advance Organizers on the Reading Comprehension of Iranian EFL Learners. LRR 2022; 13 (4) :763-791
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44125-fa.html
1- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان. ، r.bagherinevisi@qom.ac.ir
2- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان.
3- ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان.
چکیده: (1506 مشاهده)
با توجه به عدم قطعیت و وجود نتایج متناقض در زمینۀ نقش آموزش و استفادۀ کاربردی و صحیح از تکنیکهای مهارت خواندن، انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه ضروری بهنظر میرسد. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر استفاده از تکنیکهای آموزشی: تقویت تایپی درونداده، حاشیهنویسی، و پیشسازماندهندهها بر درک مطلب زبانآموزان زبان انگلسیی انجام شد. برای این منظور، پس از گرفتن آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد، 80 زبانآموز سطح متوسطه از مؤسسۀ زبان سفیر در اهواز انتخاب شدند و به چهار گروه تقویت تایپی درونداده، حاشیهنویسی، سازماندهنده و متن ساده تقسیم شدند. سپس، آزمون خواندن پت بهمنزلۀ پیشآزمون انجام شد. متون مختلف درک مطلب برای شرکتکنندگان در هر گروه با استفاده از روشهای ذکرشده به مدت هشت جلسه آموزش داده شد. در انتها، نسخۀ مشابه و یکسان دیگری از آزمون خواندن پت بهمنزلۀ پسآزمون استفاده شد. همچنین، دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. تحلیل شد. نتایج نشان داد که عملکرد گروه پیشسازماندهنده بهطور معناداری از سایر گروهها بهتر بود. علاوه بر این، استفاده ازتکنیک پیشسازماندهنده بر درک مطلب شرکتکنندگان نسبتبه تقویت تایپی درونداده و حاشیهنویسی مؤثرتر بود. این تحقیق پیامدهای مهمی برای تجزیه و تحلیل متون درک مطلب، طراحی مواد آموزشی و نحوۀ استفاده از این اطلاعات برای فعال کردن طرحواره و بازیابی اطلاعات از حافظۀ بلندمدت دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10