طهماسبی عدنان، نیازی شهریار، خمیجانی فراهانی علی اکبر، همایونی سعدالله. آموزش اهداف عمومی و دانشگاهی در مکالمه زبان عربی با تکیه بر سیلابس مفهومی- کاربردی و روش کارمحور. جستارهای زبانی. 1393; 5 (5) :145-181
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-4542-fa.html
1- دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (11531 مشاهده)
طی سالهای اخیر، تلاشهای گستردهای به منظور ایجاد شیوههای نوین آموزش خارجی در راستای تسلط زبانآموزان بر مهارتهای مختلف زبانی صورت گرفته است. زبان نیز بهعنوان ماده اصلی فرایند آموزش، بحث و جدلهای مختلفی را از سوی دانشوران حوزههای مختلف به خود اختصاص داده است که هریک از این آرا و افکار به نوبه خود شایان واکاوی و نقد و بررسی است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی میکوشیم تا با بررسی توانمندیهای لازم برای فراگیری زبان عربی در دو حوزه شنیدن و گفتار نقش مدل ترکیبی notional functional syllabus (سیلابس مفهومی کاربردی) و روش task-based approach (کارمحور) را برای اهداف Arabic for the general purpose (عربی برای اهداف عمومی) و purpose general Academic Arabic for the (عربی برای اهداف عمومی دانشگاهی) مورد ارزیابی قرار دهیم. مهمترین نتیجه حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد برای ایجاد ارتباطی سازنده با گویشوران زبان خارجی، دانش زبانی و حتی درونداد کامل زبان از تأثیر چندانی برخوردار نیست، بلکه ایجاد محیط محاورهای شبیهسازیشده به فرهنگ و اجتماع گویشوران خارجی، کارکردگرایی و کارمحوری، زمینهسازی برای کاربرد زایشی توانشِ زبانی و در نهایت، برونداد مداوم و عملی زبان از سوی زبانآموز، نقش برجستهای در ایجاد انگیزه و تسلط به زبان خارجی ایفا میکند.
انتشار: 1393/11/1