دوره 13، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 821-793 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati M, Alavi S M, Seifi A. Investigating the Effect of Working Memory Capacity on English Vocabulary and Grammar Learning in Inductive and Deductive Instructional Methods. LRR 2022; 13 (4) :793-821
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-47893-fa.html
نعمتی مجید، علوی سید محمد، سیفی آسیه. بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :793-821

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-47893-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران ، nematim@ut.ac.ir
2- استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران
3- دانشجوی مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران
چکیده:   (1960 مشاهده)
حافظه فعال به عنوان یک سیستم شناختی و یکی از عوامل مؤثر در تفاوت­های فردی در یادگیری زبان دوم مورد توجه پژوهشگران قرار­دارد. شناخت دقیق از میزان تأثیرگذاری ظرفیت حافظه فعال بر مؤلفه­ها و مهارت­های زبانی اطلاعات مفیدی در اختیار کسانی­که با آموزش زبان سر­و­کار دارند، قرار­می­دهد (Baddeley, 2015). به­منظور بررسی ارتباط بین ظرفیت دو مؤلفه از مؤلفه­ های حافظه فعال(به عنوان یکی از عوامل تفاوت­های فردی در یادگیری) و یادگیری واژگان و دستور­زبان انگلیسی(به عنوان مؤلفه­ های اساسـی در یـادگیری زبـان) و همچنین بررسی تأثیر روش آموزشی به عنوان متغیری تأثیرگذار، 74 زبان ­آموز دختر در رده سنی کودکان (12-9 سال) و در سطح زبانی مبتدی با روش نمونه­ گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین ظرفیت حلقه واجی از آزمون تکرار ناکلمه و یادآوری مستقیم ارقام و برای تعیین ظرفیت مؤلفه اجرایی مرکزی از ­آزمون یادآوری شمارش و یادآوری معکوس ارقام استفاده شد. بر اساس میانگین نمرات این ­آزمون­ها، زبان­آموزان به دو گروه همگن تقسیم شدند. گروه اول تحت روش آموزش استقرایی و گروه دوم تحت آموزش به روش قیاسی قرار گرفت. تحلیل آماری داده­ها با استفاده از رگرسیون خطی و تی­ استیودنت دو­نمونه مستقل انجام شد­. نتایج نشان داد که ظرفیت مؤلفه حلقه واجی و مؤلفه اجرایی مرکزی در هر دو روش ­آموزشی بر یادگیری واژگان و دستور­زبان انگلیسی تأثیر معناداری دارند، اما روش تدریس قیاسی بر میزان یادگیری دستور­زبان به­ طور معناداری بهتر از روش استقرایی عمل می­کند.
متن کامل [PDF 653 kb]   (765 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.