Nemati M, Alavi S M, Seifi A. Investigating the Effect of Working Memory Capacity on English Vocabulary and Grammar Learning in Inductive and Deductive
Instructional Methods. LRR 2022; 13 (4) :793-821
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-47893-fa.html
1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران ، nematim@ut.ac.ir
2- استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران
3- دانشجوی مقطع دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران
چکیده: (1960 مشاهده)
حافظه فعال به عنوان یک سیستم شناختی و یکی از عوامل مؤثر در تفاوتهای فردی در یادگیری زبان دوم مورد توجه پژوهشگران قراردارد. شناخت دقیق از میزان تأثیرگذاری ظرفیت حافظه فعال بر مؤلفهها و مهارتهای زبانی اطلاعات مفیدی در اختیار کسانیکه با آموزش زبان سروکار دارند، قرارمیدهد (Baddeley, 2015). بهمنظور بررسی ارتباط بین ظرفیت دو مؤلفه از مؤلفه های حافظه فعال(به عنوان یکی از عوامل تفاوتهای فردی در یادگیری) و یادگیری واژگان و دستورزبان انگلیسی(به عنوان مؤلفه های اساسـی در یـادگیری زبـان) و همچنین بررسی تأثیر روش آموزشی به عنوان متغیری تأثیرگذار، 74 زبان آموز دختر در رده سنی کودکان (12-9 سال) و در سطح زبانی مبتدی با روش نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین ظرفیت حلقه واجی از آزمون تکرار ناکلمه و یادآوری مستقیم ارقام و برای تعیین ظرفیت مؤلفه اجرایی مرکزی از آزمون یادآوری شمارش و یادآوری معکوس ارقام استفاده شد. بر اساس میانگین نمرات این آزمونها، زبانآموزان به دو گروه همگن تقسیم شدند. گروه اول تحت روش آموزش استقرایی و گروه دوم تحت آموزش به روش قیاسی قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها با استفاده از رگرسیون خطی و تی استیودنت دونمونه مستقل انجام شد. نتایج نشان داد که ظرفیت مؤلفه حلقه واجی و مؤلفه اجرایی مرکزی در هر دو روش آموزشی بر یادگیری واژگان و دستورزبان انگلیسی تأثیر معناداری دارند، اما روش تدریس قیاسی بر میزان یادگیری دستورزبان به طور معناداری بهتر از روش استقرایی عمل میکند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10