1- دانشجوی دکتری زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، letafati@modares.ac.ir
3- دانشیار زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (2501 مشاهده)
مهارت منظورشناختی، به توانایی استفادۀ مناسب از زبان در بافت اجتماعی گفته میشود. زبانآموز برای کسب توانمندی در مهارت منظورشناختی، باید دانش زبانی و اجتماعی خود را با اَشکال مختلف و راهبردهای منظورشناختی زبان همسو کند و قادر باشد در موقعیت ارتباطی از تمام اجزای مهارت برقراری ارتباط خود بهصورت یکپارچه استفاده کند. در این مقاله، جایگاه پرورش مهارت منظورشناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران بررسی شده است. هدف این پژوهش، علاوه بر تعریف مهارت منظورشناختی در حوزۀ آموزش زبان، بررسی میزان بهکارگیری و پرورش این مهارت از سوی مدرسان ایرانی زبان فرانسه است. به این منظور، برای جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای تهیه و بین 50 مدرس ایرانی توزیع شد. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و ابزار پژوهش هم شامل یک پرسشنامه است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، برابر 0.90 محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تکنمونه، آزمون همبستگی و t مستقل نشان میدهد با اینکه پرورش این مهارت با زیاد شدن سن و تجربۀ مدرسان بیشتر میشود، بهکارگیری فعالیتهای مربوط به پرورش آن در کلاس زبان فرانسه جایگاه چندانی ندارد و این امر خلاف نظر مثبت مدرسان برای پرورش این جنبه از مهارت برقراری ارتباط زبانی است. بنابراین، پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی، راهکارهایی به مدرسان ایرانی زبان فرانسه معرفی شود تا آنها بتوانند عملکرد تدریسشان را با نیازهای زبانآموزان مطابق سازند و از زبانآموزانِ خود کنشگرهای اجتماعی ماهری در آنچه مهارت منظورشناختی نامیده میشود، بسازند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/7/10