Shakki F, Neaini J, Mazandarani O, Derakhshan A. A Meta-Analysis on the Instructed Second Language Pragmatics for the Speech Acts of Apology, Request, and Refusal in an Iranian EFL Context. LRR 2022; 13 (6) :461-510
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56323-fa.html
1- گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2- گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران ، naeini.j@gmail.com
3- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان وادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
چکیده: (3711 مشاهده)
پس از تحقیق مروری که توسط شکی و همکارانش درسال (2020) انجام شد نتایج حاکی از آن بود کنش های گفتاری درخواست، عذرخواهی و امتناع در ایران بسیارآموزش پذیر و پرطرفدار هستند. از آنجایی که فراتحلیل ها به عنوان یک روش آماری جدید به بررسی میزان تاثیرگذاری متغیرها میپردازند وبدین جهت که تاکنون تحقیقی در بررسی کنش های گفتاری مذکور در ایران انجام نشده است، پژوهش حاصل بر مطالعات انجامشده در طول دو دهۀ گذشته تمرکز کرده است. بنابراین هدف مقالۀ حاضر، آشکارسازی میزان اثربخشی آموزش بر این کنشهای گفتاری پرتکرار یعنی درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران است. بدین منظور، از مجموع هشتاد مطالعۀ یافتشده در ایران، 57 مقاله براساس معیارهای نویسندگان، انتخاب وبرای تجزیه وتحلیل کدگذاری شدند. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش درخواست، عذرخواهی وامتناع در محیط ایران بسیار مؤثر است ومیانگین (g = 1.43) معناداری را گزارش داده است که نشاندهندۀ سهم بزرگ آموزش در زمینۀ منظورشناسی است. این مقاله با پیشنهاداتی برای مطالعات آینده به پایان میرسد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1401/11/10