1- دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، hosseinimasum@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (3153 مشاهده)
دیرآموز دانشآموزی است که توانایی یادگیری مهارتهای تحصیلی ضروری را دارد، ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبتبه متوسط همسالانش کمتر است. دانشآموزان دیرآموز در یادگیری زبان و خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارند. هدف این تحقیق ارائۀ راهکاری جدید برمبنای نظریههای زبانشناسی و روانشناسی زبان برای افزایش رشد شناخت زبانی این کودکان است. به این منظور، سعی شد با استفاده از تکنیک کلواژههای تصویری با روشی ابداعی، از تمام حواس کودک در یادگیری او استفاده شود. دادههای این تحقیق بهصورت میدانی و موردی از دختری سیزده ساله و دیرآموز ساکن مشهد جمعآوری شده است. برنامۀ پیشنهادی آموزشی در این تحقیق شامل چهار مرحله است. در مرحلۀ اول با استفاده از فلشکارتهای کلواژههای تصویری و با استفاده از حواس دیداری و شنیداری کودک، بر روی مهارت خواندن کار شد. در مرحلۀ دوم، تأکید بر معنا و زنجیرۀ معنایی کلمات بود. در مرحلۀ سوم با داستانهای کوتاهی سعی شد درک مطلب کودک تقویت شود. در مرحلۀ چهارم که مرحلۀ کاربردشناسی است، کودک توانایی ساخت جملات با معنی و داستانهای کوتاه را بهدست آورد. برای پیشآزمون و پسآزمون از آزمون رشد زبان (TOLD) استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد تکنیک کلواژههای تصویری بر روی رشد شناخت زبانی کودک دیرآموز مؤثر است و بهجز تقلید جمله در تمام خردهآزمونهای دیگر زبانی، کودک رشدی بین 18 تا 66 را نشان میدهد. این شیوه، بهخصوص، گنجینۀ واژگان و درک مطلب او را افزایش داده است تا جایی که کودک میتواند داستان کوتاه معنیداری را بسازد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1401/3/10