1- استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، balighi@tabrizu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (10749 مشاهده)
یکی از خصوصیات بوف کور صادق هدایت که قابلیت تحلیل آن را از جنبهای غیر از گفتمان نوشتاری فراهم میآورد، استفادۀ نویسنده از تصاویر در لایههای مختلف داستان است. تصاویری که با ویژگیهای خاص خود در خدمت گسترش داستان هستند و بر ابهام آن میافزایند. واکاوی این تصاویر برای دستیابی به معنای نهفتۀ آنها، تحلیلی روشمند ایجاب میکند که قابلیت درک بار معنایی ضمنی تصاویر و رمزگان آنها را داشته باشد. نشانهشناسی دیداری روشی کارآمد در رمزگشایی تصاویر بوف کور بهنظر میآید. روشی که با تکیه بر رابطۀ میان دال و مدلول و بهرهگیری از سازوکارهایی تخصصیتر در نشانهشناسی تصاویر که تصویر را بهمثابۀ یک گفتمان در نظر میگیرد، تصاویر موجود در اثر هدایت را دستمایۀ مطالعۀ خود قرار میدهد. تجزیۀ دالهای تصویری در بوف کور در مرحلۀ نخست به بیان ویژگیهای نظامهای دیداری موجود در اثر میپردازد و در مرحلۀ بعدی دلالتهای ضمنی و رمزگانی آنها را از خلال مطالعۀ موازی گفتمان دیداری و نوشتاری مورد واکاوی قرار میدهد. در نهایت، نیز نقش انعکاسی گفتمان دیداری جهت توضیح در تبانی یا رقابت بودن آن با گفتمان نوشتاری مورد بررسی قرار میگیرد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان و زبان شناسی انتشار: 1396/10/4