دوره 9، شماره 4 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 157-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi E, Safarzadeh M M. From Globalization to Glocalization: An Investigation of EFL Teachers’ Perceptions of Glocalized Language Education. IQBQ. 2018; 9 (4) :157-180
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-16493-fa.html
سلیمی اسمعیل علی، صفرزاده محمد میثم. از جهانی‌سازی تا جهانی- بومی‌سازی: بررسی ادراک (آگاهی) معلمان زبان انگلیسی ایران از آموزش زبان جهانی- بومی . جستارهای زبانی. 1397; 9 (4) :157-180

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-16493-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، easalimi@atu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری،گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
چکیده:   (85 مشاهده)
مطالعۀ حاضر اولین تلاش برای ارائۀ یک مدل فرضی و یک پرسش­نامه  در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی است که به تولید ابزار لازم و جمع­آوری نظام­یافتۀ داده‌های حاصل از بررسی درک معلمان از آموزش زبان جهانی بومی در ایران منجر می‌شود؛ به همین دلیل در ابتدا یک مدل فرضی برانگاشته شد و محققان پس از طی گام‌های علمی در­صدد ایجاد یک پرسش­نامۀ پایا و اعتبارسنجی­شده در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی برآمدند تا مدل را مورد آزمایش قرار دهند. اعتبار ظاهری، محتوایی و اعتبار سازه­ای پرسش­نامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل عاملی اکتشافی معیارهای عاملیت­پذیری رعایت شد. سپس محققان با استخدام روش تجزیه و تحلیل مؤلفه‌های اصلی، پنج عامل را شناسایی کردند. از ضریب کرونباخ آلفا برای اندازه­گیری پایایی درونی پرسش­نامه استفاده شد. نتایج حاصل از این اندازه­گیری نشان داد که پایایی درونی کل پرسش­نامه 0.96 و برای پنج مؤلفه شناسایی شده است که به­عنوان زیر ـ مقیاس‌های پرسش­نامۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی به­شمار می‌روند، به­ترتیب برابر با 0.89، 0.92، 0.88.089 و0.87 است. بعد از انجام آنالیز عاملی اکتشافی، برای بررسی انطباق داده‌های پرسش­نامه با مدل فرضی که در ابتدای مطالعه معرفی شد، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. سپس نسخۀ نهایی پرسش­نامه بین 270 نفر از معلمان زبان توزیع شد تا داده‌های لازم برای بررسی انطباق مدل با داده‌های به­دست آمده مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد اگرچه این پرسش­نامه اولین پرسش­نامه در نوع خود است؛ ولی بر ­اساس یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری، از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. این مدل می‌تواند کاربردهای زیادی برای معلمان زبان انگلیسی ایران و محققان آینده داشته باشد.
 

 
متن کامل [PDF 318 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول