1- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، easalimi@atu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری،گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
چکیده: (9104 مشاهده)
مطالعۀ حاضر اولین تلاش برای ارائۀ یک مدل فرضی و یک پرسشنامه در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی است که به تولید ابزار لازم و جمعآوری نظامیافتۀ دادههای حاصل از بررسی درک معلمان از آموزش زبان جهانی بومی در ایران منجر میشود؛ به همین دلیل در ابتدا یک مدل فرضی برانگاشته شد و محققان پس از طی گامهای علمی درصدد ایجاد یک پرسشنامۀ پایا و اعتبارسنجیشده در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی برآمدند تا مدل را مورد آزمایش قرار دهند. اعتبار ظاهری، محتوایی و اعتبار سازهای پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل عاملی اکتشافی معیارهای عاملیتپذیری رعایت شد. سپس محققان با استخدام روش تجزیه و تحلیل مؤلفههای اصلی، پنج عامل را شناسایی کردند. از ضریب کرونباخ آلفا برای اندازهگیری پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از این اندازهگیری نشان داد که پایایی درونی کل پرسشنامه 0.96 و برای پنج مؤلفه شناسایی شده است که بهعنوان زیر ـ مقیاسهای پرسشنامۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی بهشمار میروند، بهترتیب برابر با 0.89، 0.92، 0.88.089 و0.87 است. بعد از انجام آنالیز عاملی اکتشافی، برای بررسی انطباق دادههای پرسشنامه با مدل فرضی که در ابتدای مطالعه معرفی شد، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. سپس نسخۀ نهایی پرسشنامه بین 270 نفر از معلمان زبان توزیع شد تا دادههای لازم برای بررسی انطباق مدل با دادههای بهدست آمده مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد اگرچه این پرسشنامه اولین پرسشنامه در نوع خود است؛ ولی بر اساس یافتههای حاصل از تحلیلهای آماری، از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. این مدل میتواند کاربردهای زیادی برای معلمان زبان انگلیسی ایران و محققان آینده داشته باشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1397/8/4