kelari F, saeedi Z, Sahraee R M. Computer Adaptive Placement Test of Vocabulary and Grammar Components: Investigation of Test Anxiety in Persian/Farsi Non-Native Learners. LRR 2024; 15 (4) :4-0
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56511-fa.html
1- مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه تربیت مدرس و مرکز دهخدافارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
2- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ، saeediz240@yahoo.com
3- هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (2849 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان اضطراب آزمون فارسیآموزان خارجی (عراقی) در آزمون تعیین سطح دانش زبان فارسی (دستور و واژه) به دو صورت رایانهای مستقیم و آزمون انطباقی رایانهای همتا میباشد. به این منظور، این سوال مطرح گردید که رابطۀ بین آزمونهای تعیین سطح مولفههای دستور و واژه فارسی انطباقی رایانهای و رایانه محور بر میزان اضطراب آزمودنیها، در صورت وجود ارتباط، چیست؟ در این پژوهش از روش تلفیقی استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه و آزمون بود. به این ترتیب، آزمون طراحیشده پس از تعیین ویژگیهای آزمون از 48 نفر از فارسیآموزان دختر و پسر 25-40 ساله با ملیت عراقی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان دانشگاه تربیت مدرس، در سطوح زبانی مختلف در قالب آزمون رایانهای مستقیم و انطباقی اجرا شد. با توجه به مثبت بودن حد بالا و حد پایین فاصله اطمینان اختلاف میانگین، درمییابیم که میانگین نمره مولفه اضطراب در آزمون رایانهای بیش از حد متوسط 3 است. در نتیجه میزان اضطراب فارسیآموزان عراقی در آزمون انطباقی رایانهای کمتر از آزمون رایانهای مستقیم همتا است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1403/7/10