دوره 15، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 320-285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili S, rahmani A. The Criteria of Sustainable Development in Organizing the Content of Arabic Textbooks in Junior High School. LRR 2024; 15 (2) :285-320
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-57800-fa.html
اسماعیلی سجاد، رحمانی عبدالرزاق. معیارهای توسعۀ پایدار در سازماندهی محتوای کتاب‌های عربی دورۀ متوسطۀ‌ اول. جستارهای زبانی. 1403; 15 (2) :285-320

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-57800-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. ، esmaili@HUM.ikiu.ac.ir
2- دانشیار گروه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و تحقیقات هرمز دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (2258 مشاهده)
بهبود کیفیت محتوای کتب درسی براساس مبانی توسعۀ پایدار یکی از موضوعات مهم هر نظام آموزشی است که نقش مهمی در ارتقای مهارت‏های عمومی فراگیران دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش پیمایشی به بررسی معیارهای توسعۀ پایدار در سازماندهی محتوای کتاب‌های عربی دورۀ متوسطۀ اول بپردازد. ابزار اصلی این پژوهش را پرسش‌نامۀ محقق‏ساختۀ معیارهای توسعۀ پایدار شامل معیارهای دینی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی و  فکری ـ علمی تشکیل داد. به منظور توصیف و تحلیل داده‏ها، از آماره‏های توصیفی و آزمون‏های هم‌بستگی پیرسون، آنوا (ANOVA) و فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که به طور کلی سطح پایداری معیارهای توسعه در سازماندهی محتوای کتاب‌های عربی متوسطۀ اول در وضعیت ضعیف قرار دارد؛ بدین معنا که به طور خاص، سه معیار محیطی، اجتماعی، اقتصادی در سطح مطلوبیت ضعیف قرار دارند و تنها دو معیار دینی و  فکری ـ علمی در سطح مطلوبیت متوسط قرار دارند. همچنین از لحاظ هم‌بستگی میان معیارها با توسعۀ پایدار، یافته‌ها حاکی از این بود که معیارهای محیطی، اجتماعی و اقتصادی بیشترین هم‌بستگی را با توسعۀ پایدار دارند، ولی به سطح مطلوب نرسیده‌اند. پیشنهاد می‏شود در راستای بهبود سازماندهی محتوای کتب عربی دورۀ متوسطۀ اول بر مبنای معیارهای توسعۀ پایدار، ضمن حفظ معیارهای دینی و  فکری ـ علمی در کتاب‌ها به گنجاندن معیارهای توسعۀ محیطی، اجتماعی و اقتصادی توجه در محتوای این کتاب‌ها نیز توجه بیشتری شود.
 
متن کامل [PDF 878 kb]   (674 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.