1- عضو هیات علمی و مدیر گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (4366 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقشگرایی با توجه به ویژگیهای نشانهشناسی اجتماعی و نشانهمعناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقشگراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامیاند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظاممند از نظر فرانقشهای تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوههای معناپردازی تحلیل شده است. یافتهها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقشگرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقشگرای هلیدی با ویژگیهای نشانهشناختی اجتماعی، انگارهای مناسب برای نیل و حصول شیوههای بیان معناست و بهخوبی میتواند اساس طبقهبندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان میدهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام میشود و تبلور و تجلی فرانقشهای یادشده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد درحقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایههای کلامی و تصویری در آن برقرار میشود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم میآورد.
واژههای کلیدی: معناپردازی، فرانقشهای تجربی و متنی و بینافردی، استعاره، پیوند بینامتنیهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقشگرایی با توجه به ویژگیهای نشانهشناسی اجتماعی و نشانهمعناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقشگراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامیاند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظاممند از نظر فرانقشهای تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوههای معناپردازی تحلیل شده است. یافتهها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقشگرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقشگرای هلیدی با ویژگیهای نشانهشناختی اجتماعی، انگارهای مناسب برای نیل و حصول شیوههای بیان معناست و بهخوبی میتواند اساس طبقهبندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان میدهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام میشود و تبلور و تجلی فرانقشهای یادشده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد درحقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایههای کلامی و تصویری در آن برقرار میشود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم میآورد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) انتشار: 1399/5/10