دوره 10، شماره 1 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 221-195 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaei M, Abassi A. Analyzing the Silence in Literary Discourse: The Case Study of Kelidar and Missing Solouch by Mahmoud Dowlatabadi: A Semiotic Approach. LRR 2019; 10 (1) :195-221
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25134-fa.html
اعلایی مینا، عباسی علی. بررسی و تحلیل سکوت در گفتمان ادبی با رویکرد نشانه - معناشناختی؛ مطالعۀ موردی: کلیدر و جای خالی سلوچ اثر محمود دولت‌آبادی. جستارهای زبانی. 1398; 10 (1) :195-221

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-25134-fa.html


1- دانشجوی دکتری ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استاد ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، a-abbassi@sbu.ac.ir
چکیده:   (7472 مشاهده)
نشانه ـ معناشناسی گفتمان در پی کشف روابطی است که به تولید معنا منجر می­شوند. در فرایند زایشی گفتمان، سطحی­ترین لایه با ژرف­ترین لایه ارتباطی تنگاتنگ دارد. ازجمله عناصر صوری گفتمانی که در زیرینی­ترین لایه­ها به تولید معنا منجر می­شود، فضاست که اخیراً در مطالعات ادبی مطرح شده است. سکوت غیاب عنصر زبانی در گفتمان است به نحوی که نشانۀ چیزی باشد. اما همین عنصر غایب، به­وسیلۀ عناصر ساختاری و متنی در گفتمان تجلی می­یابند و در پس­زمینۀ متن حاضر می­شوند. سکوت به­عنوان عنصری دلالتگر، در ارتباط با عنصر متضاد خود یعنی صدا دریافت
می­شود.    

محمود دولت­آبادی، نویسندۀ واقع­گرای ایرانی، یکی از داستان­پردازان ادبیات اقلیمی نیز هست و بر این اساس، فضا در آثارش نقش بسزایی ایفا می­کند. به علاوه، با وجود جایگاه ویژۀ زبان در رمان­هایش، سکوت نزد وی به­عنوان عنصری معناآفرین بروز می­یابد.
پژوهش حاضر، با هدف نشان دادنِ فرایند شکل­گیری سکوت در کلیدر و جای خالی سلوچ و با تکیه بر رویکرد تنشی گفتمان و نشانه ـ معناشناسی فضا، سعی دارد سکوت را در برخی از
ساخت­های فضابنیان این دو رمان بررسی کند. در این راستا، مطالعۀ رده­های حسّی گفتمان، میدان شنیداری و ارتباط آن­ها با تکوین سکوت در فضاها اجتناب­ناپذیر است. همچنین، بررسی­ها نشان
می­دهد که ساخت­های گفتمانی از اصل فرایند زایشی تبعیت می­کنند و فضاهای هراس­آلود و سیاهی که در لایۀ صوری این دو رمان به تصویر کشیده شده، به دور از نقش ارجاعی صرف، در سطحی عمیق­تر ناظر به خفقان موجود در دورۀ هم­عصر این دو رمان، و در ژرف­ترین لایه­ها، نشان­دهندۀ زوال و مرگ است.

 
 
متن کامل [PDF 386 kb]   (2548 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: نشانه شناسی
انتشار: 1397/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.