استادیار زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایران
چکیده: (5323 مشاهده)
این پژوهش برای ارزشیابی مهارتهای زبانی و ادبی دانشآموختگان نظام متوسطه انجام شده و هدف اصلی آن براساس پرسشهای پژوهش، بررسی مهارتهای چهارگانه نوشتن، خواندن، شنیدن و سخن گفتن دانشآموختگان دوره متوسطه و بررسی تأثیر متغیرهای جنس و رشته بر نتایج بوده است.
براساس یافتههای پژوهش، نمرۀ میانگین دانشآموختگان از سطح معیار بهطور معناداری پایینتر است. میان نتایج این آزمون و نتایج رسمی، تفاوت چشمگیری درجهت کاهش سطح نمرهها وجود دارد. در مطالعات تطبیقی، کمترین نمره میانگین به مهارت خواندن و بیشترین نمره میانگین به مهارت سخن گفتن تعلق دارد. در تمام مهارتها، عملکرد دخترها از مطلوبیت بیشتری برخوردار بوده است که با نتایج جهانی نیز مطابقت دارد. بررسی رشتههای تحصیلی سهگانه ریاضی، تجربی و انسانی ناظر به عملکرد معیارِ دانشآموختگان رشته علوم تجربی دربرابر دو رشته تحصیلی دیگر بوده است. واکاوی نتایج این ارزشیابی، ناتوانی آموزش و پرورش را در استفاده از ظرفیتهای کنونی نشان میدهد؛ شفاهی شدن نسل جوان، عدم توانایی کافی در درک خواندهها و شنیدهها و نیز نارسایی منطقی و ساختاری نوشتهها میتواند علاوهبر ایجاد بدفهمی و تضعیف گفتمان بیخدشه میان فرهنگهای متفاوت داخلی و خارجی، به بروز آسیبهای جدی در سرنوشت علمی جامعه که مبتنی بر مکتوب کردن اندیشههای علمی است، بینجامد. پس با توجه به همبستگی مهارتهای چهارگانه پیشنهاد میشود ضمن ارزشیابیهای مداوم کشوری و رصد وضعیت آموزشی کودکان و نوجوانان، تغییرات برنامهریزیشده مدون بهکمک متخصصان درجهت هدفگزاری مجدد برنامه درسی، بهویژه برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی، و استانداردسازی آموزش صورت گیرد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
ارزشیابی انتشار: 1396/1/1