Literary and Lingual Skills Evaluation (Case Study: Tehran Secondary School Students)

Author
Assistant Professor of Persian Language and Literature, The Academy of Persian Language and Literature
Abstract
This study was conducted to evaluate the literary and linguistic skills of high school graduates. The authors believe the main problem is the formal evaluation system, failure of the assessment processes, and the lack of accurate and sufficient information from capabilities of users of language.
Research questions include: 1. the level of achievement of high school graduates in four skills of writing, reading, listening and speaking. 2. Do the variables of gender and field of study make any change in the status of the four skills above? 3. Based on the research hypothesis, at the end of the twelve year period of study, graduates should have achieved the minimum criteria of educational objections in the four skills. It is expected that the field variable, make a significant difference in skill level and it is also expected that students of human sciences according to their specialized courses, have significantly higher linguistic and literary skills.
Research method in addition to library study, includes a cross-sectional survey. The statistical community includes students graduating high schools ( at the end of the fourth year) from public and private schools in Tehran(in the districts, one, four, seven, twelve, fourteen, sixteen, nineteen) in the academic year of 92-93 with 49 540 students and the statistic sample of 366 individuals who were selected using multistage cluster sampling method. It was done based on the final exam scores of courses of Persian language 3 and Persian literature 3.
For this particular study, a test with the following three characteristics was designed for the first time in Persian, 1. Considering the international evaluation standards (common reference framework in EU), according to Iran's official goals of education in teaching Persian.2.Internet-based teaching-learning 3. Being four-skilled. Materials and components of the test content were prepared based on the two guiding objectives in the education curriculum and content pattern of official books.
Based on these findings, the mean scores of graduates were significantly lower than the standard level. Between the results of this test and the official results, there was a significant difference in reducing the scores. Considering all the skills, girls' performances have been the most favorable which correspond with the global results. Investigation of the graduates in the three disciplines of mathematics, science and humanities shows a better performance in the field of science against the two other academic disciplines. Analysis of the results of this evaluation shows the inability of Ministry of Education in the use of existing capacities; the younger generation turning to oral literature; Incapability of them to understand what they have read and heard. Therefore, because of the correlation between the four skills along with continuing national evaluations, monitoring the educational status of children and teenagers, planned systematic changes, with professionals helps, in order to revise the national curriculum(especially a standardized Persian language and literature curriculum), are suggested.

Keywords


  • اﺑﻮاﻟﺤﺴﻨﻲ ﭼﻴﻤﻪ، زﻫﺮا (1393). «ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺗﻠﻔﻆ و ﻧﮕﺎرش ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻣﺸﻜﻼت ﺗﻠﻔﻈﻲ و ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻧﮕﺎرﺷﻲ ﻓﺎرﺳﻲآﻣﻮزان ﻏﻴﺮﻓﺎرﺳﻲزﺑﺎن». جستارهای زبانی. ش18. صص1-30.

  • پاشاشریفی، حسن و زهرا دانش‌پژوه (1383). «سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی». تعلیم و تربیت. ش79. صص7-50.

  • حسرتی، مصطفی (1384). «نگارش دانشگاهی در دانشگاه‌های ایران: حلقه گمشده آموزش عالی». پژوهشوبرنامه‌ریزیدرآموزشعالی. ش35. صص103-138.

  • دانای طوسی، مریم (1389). تبیین اهداف و مؤلفه‌های آموزش مهارت‌های ادراکی و تولیدی زبان در برنامه درسی زبان ملی در دوره‌های مختلف تحصیلی آموزش‌ و ‌پرورش ایران. طرح پژوهشی در مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی.

  • دانای طوسی، مریم (1391). «آموزش انشا در دورۀ متوسطه، شواهدی از چند کشور پیشرو در زبان‌آموزی و ایران» در مقاله‌های هفتمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی. صص600-621.

  • دانشگر، مریم (1394). «بررسی نمرات درس زبان و ادبیات فارسی در دو آزمون استاندارد: امتحانات نهایی کشوری- آزمون سراسری». خبرنامه الکترونیکی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ش13. تاریخ 12/7/1394. در:


http://www.persianacademy.ir/UserFiles/File/az/publications/XAZDF-13.pdf



  • دانشگر، مریم، سهیلا عابدینی و ندا محمدی (1394). «تحلیل آماری نمره‌های زبان و ادبیات فارسی در کنکور سراسری». مطالعات ملی. س16. ش62.

  • دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی (1386). راهنمای برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ متوسطه.

  • کریمی، عبدالعظیم، شهرناز بخشعلی‌زاده و مسعود کبیری (1391). گزارش اجمالی از مهم‌ترین نتایج تیمز و پرلز. مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی. تهران.

  • محمدی، علی، ملیحه خلقی، سهیلا قرق‌دردوست و زهرا قدیانی‌نژاد (1393). سالنامه آماری اداره کل آموزش ‌و ‌پرورش شهر تهران.    

  • موسوی، سیدایمان، غلامرضا کیانی، رامین اکبری و رضا غفارثمر (1395). «سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشتۀ تخصصی با آموزش مهارت‌های نگارش دانشگاهی: یک مطالعۀ موردی». جستارهای زبانی. ش31. صص171- 196.

  • موسی‌پور، نعمت‌الله (1381). «مقایسۀ تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران». علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش36. صص111-135.

  • میردهقان، مهین‌ناز و مجتبی زندی (1390). «چارچوب معیار آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان: انسجام و شفافیت اهداف، سطوح تدریس و سنجش» در گلبانگ آشنایی (مجموعه‌مقالات هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی). به‌کوشش عباسعلی وفایی. شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.



  • Language Policy Unit,Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Cambridge University Press. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/  

  • The official Guide to PTE Academic. Pearson Longman Asia ELT, Hong Kong, 2011.