1- دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران. ، moazzenim@yahoo.com
2- استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
چکیده: (2767 مشاهده)
با وجود تعداد قابل توجه مطالعات درخصوص اضطراب، ساختار چندگانۀ آن همچنان موضوع بحث میان محققان است. گاهی در محیطهای آموزش زبان خارجی در ایران، فراگیرانی که انگلیسی یا دیگر زبانها را بهمنزلۀ زبان خارجه یا دوم فرا میگیرند، دچار اضطراب میشوند که ممکن است در سطوح مختلف و در میان پسران و دختران متفاوت باشد. این مطالعه که بر مبنای همبستگی انجام شده است، به بررسی سطوح مختلف اضطراب در میان سطوح متفاوت زبانآموزان انگلیسی میپردازد. بدین منظور، 108 زبانآموز ایرانی پسر و دختر 14 تا 18 ساله که در یک مؤسسۀ زبان انگلیسی در گرگان مشغول زبانآموزی بودند، بررسی شدند. ابتدا میزان اضطراب در سطوح مختلف و سپس در میان زبانآموزان پسر و دختر بررسی شد. تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات که از طریق مربع خی در نرمافزار R انجام شد، نشان داد که درکل بین اضطراب و سطوح مختلف زبانآموزان رابطۀ معناداری وجود ندارد، اما نتایج نشان دادند که رابطۀ معناداری بین سطح اضطراب و جنسیت وجود دارد. دستاوردهای این مطالعه برای تنظیم مطالعات وسیعتر آینده و نیز مدرسان زبان انگلیسی، تربیتکنندگان مدرسان زبان و همچنین طراحان برنامۀ درسی مفید خواهد بود تا عوامل عاطفی و بهخصوص اضطراب را در جنبههای مختلف تدریس زبان انگلیسی بهمنزلۀ زبان خارجی در ایران مدنظر قرار دهند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1399/11/10