دوره 11، شماره 6 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 634-605 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moazzeni Limoudehi M, Mazandarani O. Anxiety When Learning a Foreign Language: The Cases of Proficiency and Gender. LRR 2021; 11 (6) :605-634
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-40622-fa.html
موذنی لیمودهی مریم، مازندرانی امید. اضطراب یادگیری زبان خارجی در سطوح مختلف زبان‌آموزان پسر و دختر ایرانی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (6) :605-634

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-40622-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران. ، moazzenim@yahoo.com
2- استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران
چکیده:   (2767 مشاهده)
با وجود تعداد قابل توجه مطالعات درخصوص اضطراب، ساختار چندگانۀ آن همچنان موضوع بحث میان محققان است. گاهی در محیط­های آموزش زبان خارجی در ایران، فراگیرانی که انگلیسی یا دیگر زبان‌ها را به­منزلۀ زبان خارجه یا دوم فرا میگیرند، دچار اضطراب میشوند که ممکن است در سطوح مختلف و در میان پسران و دختران متفاوت باشد. این مطالعه که بر مبنای هم­بستگی انجام شده است، به بررسی سطوح مختلف اضطراب در میان سطوح متفاوت زبان­آموزان انگلیسی می­پردازد. بدین منظور، 108 زبان­آموز ایرانی پسر و دختر 14 تا 18 ساله که در یک مؤسسۀ زبان انگلیسی در گرگان مشغول زبان­آموزی بودند، بررسی شدند. ابتدا میزان اضطراب در سطوح مختلف و سپس در میان زبان­آموزان پسر و دختر بررسی شد. تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات که از طریق مربع خی در نرم­افزار R انجام شد، نشان داد که درکل بین اضطراب و سطوح مختلف زبان­آموزان رابطۀ معناداری وجود ندارد، اما نتایج نشان دادند که رابطۀ معناداری بین سطح اضطراب و جنسیت وجود دارد. دستاوردهای این مطالعه برای تنظیم مطالعات وسیع­تر آینده و نیز مدرسان زبان انگلیسی، تربیت­کنندگان مدرسان زبان و همچنین طراحان برنامۀ درسی مفید خواهد بود تا عوامل عاطفی و به­خصوص اضطراب را در جنبه­های مختلف تدریس زبان انگلیسی به­منزلۀ زبان خارجی در ایران مدنظر قرار دهند.
 
 
متن کامل [PDF 362 kb]   (1390 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.