1- دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، do-carnoy@sbu-ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (3057 مشاهده)
پژوهش حاضر در چارچوب سیاستگذاری آموزشی دانشگاهی در ایران قرار میگیرد. هدف اصلی این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، بررسی ضرورت بازنگری محتوای کمّی و کیفی سرفصل درس نمایشنامه در رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه است. آنچه در این تحقیق ارائه شده است شامل سه قسمت میشود: در بخش اول به مرور مبانی نظری بازنگری محتوای آموزشی میپردازیم. در بخش دوم، مقایسهای بین وضعیت کنونی آموزش درس نمایشنامه در گروههای زبان و ادبیات فرانسه در ایران و سه دانشگاه معتبر خارجی صورت میگیرد و در بخش آخر به ارزیابی و ارائۀ پیشنهاد سرفصل، بر اساس تحلیلهای پژوهش، برای این واحد درسی خواهیم پرداخت. در این مطالعه پرسش اصلی این است که سرفصل درس نمایشنامه در ایران در حیطۀ اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی نیازمند چه تغییراتی است و چگونه میتوان به این تغییرات دست یافت؟ هدف از انجام پژوهش بهدست دادن راهکار و پیشنهادی عملی، بومی و کاربردی است. در نتیجهگیری، و پس از بررسی برنامههای درسی مختلف، به این نتیجه میرسیم که اولاً تغییر در سرفصل موجود و بهویژه درمورد درس نمایشنامه امری است لازم. در انتها، با تکیه بر تحلیلها و مطالعۀ تطبیقی انجامشده، چند موردِ کاربردی تدوین و پیشنهاد میشود. پیشنهاد نهایی این پژوهش را میتوان در اختیار کارگروه زبانها و ادبیات خارجی در شورای تحول علوم انسانی قرار داد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1399/7/10