دوره 13، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 64-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghpour R, Safa P, Gashmardi M R. The Effectiveness of the Educational Supervision Model of French Classes in Iranian Language Schools Using the Situated Action Theory. LRR 2022; 13 (1) :29-64
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44461-fa.html
صادقپور راضیه، صفا پریوش، گشمردی محمود رضا. اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :29-64

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44461-fa.html


1- دانش‌آموختۀ دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار گروه فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- دانشیار گروه فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، m.gashmardi@modares.ac.ir
چکیده:   (2597 مشاهده)
بسیاری ازمشکلات موجود مدرسان ازعدم وجود برنامه نظارتی مدون نشأت می‌گیرد و پیاده سازی نظارت آموزشی بصورت اصولی می‌تواندنه تنها در حل مشکلات مدرسان موثرباشد، بلکه موجب افزایش انگیزه آن‌ها شود. از اینرو؛ استفاده از یک مدل نظارتی آموزشی می‌تواند، به بهینه سازی کیفیت عملکرد نظارتی مشاوران آموزشی کمک نماید. لذا هدف ازاین پژوهش بررسی اثر بخشی مدل نظارت آموزشی در کلاس‌های زبان فرانسه درایران با بهره گیری ازنظریه کنش موقعیت بنیادبود.
این مطالعه به روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مشاوران آموزشی بودند که تعداد 7 نفراز آن‌ها بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. متغیر وابسته (کیفیت نظارت) قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (مدل بهینه ساز نظارت) اندازه­گیری گردید.
درمقایسه میانگین نمره کیفیت نظارت درگروه مشاوران قبل و بعد از مداخله آموزشی و با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، میانگین نمره و انحراف معیار قبل از مداخله (111.42±19.07 ) و پس ازمداخله(155.85±22.13)به دست­آمد و براساس آزمون تی زوجی با توجه به سطح معناداری به دست آمده، اختلاف آماری معنا داری بین میانگین نمرات قبل و پس از مداخله مشاهده گردید. بنابراین آموزش مشاوران آموزشی براساس مدل نظارتی پیشنهادی در سطح معناداری (p <0.05) اثربخش بود.
باتوجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که، با بهره گیری از مدل‌ طراحی شده نظارت آموزشی، می توان مشاوران آموزشی، با کیفیت عملکرد موثر، تربیت نمود، زیرا که اصول نظارت آموزشی قابل یادگیری می­باشد و این نیز به نوبه خود، منجر به موفقیت در فرایند آموزش-یادگیری می‌شود.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (713 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.