دوره 10، شماره 6 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 139-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandi B, Rovshan B, Vakilifard A, Golpour L. Planning and validating Persian language Standard test (On the Basis of Four Language Skills). LRR. 2020; 10 (6) :139-171
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46367-fa.html
زندی بهمن، روشن بلقیس، وکیلی‌فرد امیررضا، گلپور لیلا. طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایۀ چهار مهارت زبانی). جستارهای زبانی. 1398; 10 (6) :139-171

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46367-fa.html


1- استاد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران ، zandi@pnu.ac.ir
2- دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
3- دانشیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، ایران.
4- دانشجوی دکتری دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.
چکیده:   (364 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، طراحی آزمون مهارت (بسندگی) زبان ‌فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی درک شنیداری،‌ درک خوانداری،‌ صحبت کردن و نگارش است. فرضیۀ این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون به لحاظ تجزیه و تحلیل آزمون­سازی دارای پایایی و روایی لازم ، دارای سودمندی لازم ، قابل اجرا و کاربردی است و در­نهایت منطبق با معیارهای استاندارد­شده، طراحی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، فارسی‌آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) بودند و 130 نفر به­عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند که این زبان­آموزان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه در این مرکز مشغول یادگیری زبان فارسی بوده‌اند. به‌منظور استاندارد­سازی آزمون، پرسش­های آزمون به‌صورت پیش‌آزمون در آزمون‌های پایان ترم بهار 94 و تابستان 94 مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استفاده و بعد از آسیب‌شناسی پرسش­ها و تجزیه و تحلیل، ‌برای این آزمون انتخاب شده است. پرسش­های آزمون پس از اجرا تحلیل شدند و پایایی و روایی آزمون، دو مشخصۀ مهم آزمون استاندارد، ‌اندازه‌گیری شدند. پس از بررسی آزمون طراحی­شده، نتایج آماری نشان‌دهندۀ این موضوع بوده‌اند که این آزمون، ضریب دشواری و ‌ضریب تمیز بهینه‌ای دارد و دارای پایایی و روایی قابل قبولی نیز است و پیش‌بینی می‌شود که این آزمون سودمند و دارای کاربردی نیز است.
 
 
متن کامل [PDF 446 kb]   (135 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول