دوره 9، شماره 4 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 135-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hallajzadeh H, khalifehloo S F, Aghagplzadeh ّ. The manner of social actor’s representation in divorce demanding women’s discourse based on Van leewen (2008): forensic linguistics approach. LRR 2018; 9 (4) :113-135
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5273-fa.html
حلاج زاده بناب حسین، خلیفه لو سید فرید، آقاگل زاده فردوس. شیوۀ بازنمایی کنشگران اجتماعی در گفتمان زنان خواستار طلاق بر ‌اساس الگوی 2008 ون‌لیوون؛ رویکرد زبان‌شناسی حقوقی . جستارهای زبانی. 1397; 9 (4) :113-135

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5273-fa.html


1- دانشجوی دوره دکتری زبان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
3- استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8935 مشاهده)
انسان در نمادین­سازی اندیشۀ خود و در ورود به لایه­های ملموس زبان با­ توجه به نگرش، اندیشه و ایدئولوژی خود، دست به انتخاب­ می­زند. یکی از این انتخاب­های زبانی، نحوۀ بازنمایی کنشگران عرصۀ اجتماع است. نوع بازنمایی، بیانگر نوع نگاه بازنمایی­کننده به کنشگر بازنمایی­شده است. در این مقاله شیوۀ بازنمایی کنشگران عرصۀ دادگاه خانواده به­وسیلۀ زنان خواستار طلاق مطالعه شده است تا شیوۀ بازنمایی کنشگران به نحوۀ بزرگ­نمایی و کوچک‌نمایی این کنشگران و ایدئولوژی نهفته در گفتمان زنان خواهان طلاق بررسی شود. هدف، رسیدن به پاسخ دو پرسش است که این زنان از چه نوع بازنمایی­هایی برای بازنمایی کنشگران استفاده می­کنند و هدف عمدۀ این زنان در استفاده از راهبرد بازنمایی کنشگران چیست. برای رسیدن به این هدف، داده­های تحقیق، با حضور در چهل جلسۀ دادرسی طلاق دادگاه خانوادۀ زاهدان و ثبت مکتوب اظهارات زنان خواستار طلاق جمع‌آوری ‌شده است. انواع بازنمایی کنشگران بر ­اساس الگوی ون­لیوون (2008) تعیین و هدف هر­نوع بازنمایی بر­اساس تئوری ون­دایک (2006) تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می‌‌دهد زنان مورد مطالعه، از سه شیوۀ الف) هویت­دهی نسبتی؛ ب) منفعل­سازی؛ ج) عدم تفکیک. برای بازنمایی کنشگران حاضر در گفتمان دادگاه خانواده استفاده می­کنند و هدف از این بازنمایی­ها بزرگ­نمایی رفتارهای ناپسند طرف مقابل و برجسته­سازی نکات مثبت خود و خودی­هاست.
 

 
متن کامل [PDF 272 kb]   (2262 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1396/4/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.