Evaluating the Impact of play on Improving the Phonetic Variable of Conversation Among Iranian Students in a Virtual Learning Context

Authors
1 tarbiat Modarres
2 Tarbiat Modares University
3 Tarbiat Modares
4 , Farhangian University
Abstract


Abstract

The phonetic variable, encompassing various aspects of sound production such as articulation, accurate pronunciation, phoneme delivery, and coordination in pronunciation, is a critical factor in enhancing the speaking skills of non-Arabic language learners. This variable provides a precise foundation for the correct articulation of words and sentences, thereby playing a fundamental role in empowering learners to communicate effectively. Play, as a unique educational tool, offers authentic conversational contexts and diverse linguistic styles, making it a powerful medium for strengthening this variable.This study aims to evaluate the effectiveness of virtual drama instruction in enhancing the phonetic variable, using Tawfiq al-Hakim's play Her Majesty as a case study. The research employs a mixed-method approach, combining descriptive-analytical methods for theoretical explanation and quasi-experimental methods for teaching, testing, and evaluation. The statistical population consists of fifth-semester undergraduate students of Arabic language at public universities in Iran, particularly the University of Tehran, divided into control and experimental groups. Data for the research, collected during the 2021–2022 academic year, were analyzed using SPSS software through statistical methods, including descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov, Levene, and covariance tests). Findings indicate that teaching drama significantly improves the phonetic variable among students, demonstrating a positive impact of this educational method on enhancing pronunciation accuracy and articulation quality in language learners.

Keywords

Subjects


منابع و مآخذ:
کتاب:
ـ اللجنه الوطنیه للمناهج (2017). الدلیل التطبیقی لمنهاج التربیه التحضیریه، وزاره التربیه الوطنیه، مدیریه التعلیم الاساسی، الجزائر.
ـ ابن منظور (2003)، لسان العرب، بیروت، دارصادر، جلد 7.
ـ الشافعی، محمود (٢٠٠٥)، نون والقلم، مهارات القراءه والکتابه للمبتدئین، دار ورد للنشر والتوزیع، چاپ اول.
ـ ریکور، بول،(1999)، الوجود والزمان والسرد، تر: سعید الغنامی، الدار البیضاء، المغرب/ بیروت، لبنان،المرکز الثقافی العربی.
ـ شحاته حسن (2004)، أدب الطفل العربی دراسات وبحوث، قاهره، الدار المصریه اللبنانیه.
پایان نامه:
ـ اللوح، أحمد حسن (2001)، «فعالیه برنامج مقترح باستخدام المسرح التعلیمی لتنمیه مهارات التواصل الشفوی لدی طلاب الصف السابع الاساسی فی ضوء مدخل التواصل اللغوی»، پایان نامه دکترا، دانشگاه عین شمس.
مقالات:
ـ الشتیوی، محمد (1998)، «ملحوظات حول المسرح التربوی»، مجله عالم الفکر»، کویت، جلد 18، شماره 4.
ـ الناصر، محمد وحمدی نرجس (2011)، «أثر التدریس باستخدام الدراما وفق منحی مسرحه المناهج لماده قواعد اللغه العربیه فی التحصیل الدراسی وتنمیه مهارتی الاستماع والتحدث لدی تلامیذ الصف السادس الابتدائی فی مدینه القطیف فی المملکه العربیه السعودیه»، مجله دراسات العلوم التربویه، جلد 38 ، شماره 1.
ـ جلائی، مریم (1391ش)، «دراسه المدخل التواصلی فی تدریس الأدب العربی المعاصر لطلاب العربیه الإیرانیین»، پایان نامه دکترا، دانشگاه اصفهان، دانشگده زبان های خارجی، گروه زبان و ادبیات عربی.
ـ خصاونه، نجوی أحمد سلیم (2012)، «فاعلیه الدراما المسرحیه فی تنمیه مهارات المحادثه الشفویه لدی طالبات المرحله الإبتدائیه»، دار سمات للدراسات والأبحاث، المجله التربویه الدولیه المتخصصه، اردن، جلد 1، شماره 4.
ـ رحمانی، اسحاق وفیروزه فهیمی زاده(2020)، «فاعلیه استخدام التعبیر القصصی لتنمیه مهاره التحدث عند الطلاب "طلبه اللغه العربیه وآدابها بجامعه شیراز نموذجا"»، مجله اللغه العربیه وآدابها، سال 16، شماره 4، زمستان.
ـ کلاشی، محمد، و میرزایی، فرامرز، و متقی زاده عیسی، و کیانی، غلامرضا (2022)، «مدی تأثیر استخدام قصص الأطفال العربیه فی ترقیه مهاره قراءه اللغه العربیه للأطفال والناشئین الإیرانیین (قصص الأطفال الاجتماعیه نموذجًا)»، مجله الناطقین بغیر العربیه، موسسه العربیه للتربیه والعلوم والآداب، مصر، شماره 15، صص 186 ـ 153.
ـ گنجی، نرکس ومریم جلائی (1391 ه ش)، «تدریس القصه القصیره لمتعلمی العربیه من الناطقین بغیرها فی ضوء المدخل الاتصالی»، مجله لسان مبین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، شماره 10، صص 181 ـ 160.

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 16 September 2025