Investigation of Customer Neutral Emotions During User Conversation: Towards Discourse Corpus-Based Annotation

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Professor in Linguistics, Department of Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Postdoc Researcher, Department of Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of English Language Teaching, Faculty of Literature and Humanities. Lorestan, Khorramabad, Iran
10.48311/LRR/lrr.2025.114629.0
Abstract
رشد روزافزون امکان‌های گفت‌وگویی در فضای برخط، سبب گسترش برهم‌کنش کاربران به‌مثابه مشتری، شده‌است. به‌گونه‌ای‌که امکان خوانش دیدگاه‌های خنثی کاربران با تکیه‌بر قطبیت احساسی مشتری، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. هرچند امکان بهره‌گیری از انواع حاشیه‌نویسی پیکره‌بنیان در تØ‌زیه و تحلیل احساسات مشتری فراهم است، حاشیه‌نویسی دستی در سطح گفتمانی، یافته‌های کاربردی در پی خواهد داشت. براین‌مبنا، در این پژوهش برآنیم تا با کاربرد سازوکارهای گفتمانی در حوزه بازاریابی دیدگاه به واکاوی Ø‌ریان‌های دوسویه و چندسویه گفت‌وگومندی کاربران در پیوند با دیدگاه‌های خنثی مشتری بپردازیم. داده‌های پژوهش، برگرفته‌ از 5000 Ø‌ریان گفت‌وگویی است که از فروردین 1400 تا اردیبهشت 1404 به‌روش تصادفی گردآوری شده‌ و مشتمل‌بر 153 دیدگاه‌های خنثی کاربران درمورد ویژندهای ایرانی هستند. روش پژوهش، از نوع ترکیبی - تلفیقی از روش کیفی و کمی- است. در بررسی کیفی پژوهش، نخست، زنØ‌یره گفت‌وگوی کاربران پیرامون ویژند در Ø‌ریان هم‌آفرینی ارزش‌های ویژند، به‌روش هدفمند انتخاب شده و مورد واکاوی قرار می‌گیرد. سپس، برهم‌کنش‌های چندسویه زنØ‌یره‌های گفت‌وگویی، با تکیه بر روابط بینامتنی و بر پایه امکان‌های بیناکنشگر رسانه اØ‌تماعی بررسی می‌شود. درنهایت، Ø‌ریان گفت‌وگوی کاربران، از سطح زنØ‌یره گفت‌وگو تا برهم‌کنش چندسویه و ابرگفت‌وگوهای کلان با توØ‌ه به دیدگاه‌ها و روایت‌های کاربر به مثابه مشتری/مشتریان توصیف و تحلیل می‌شوند. یافته­Ù‡Ø§ÛŒ بررسی کمی با ترسیم الگوی دیدگاه‌های خنثی کاربر در Ø‌ریان تعاملی دوسویه و چندسویه می‌شود که در آگاهاندن دیدگاه‌های واقعی کاربران به صاحبان کسب‌وکار بسیار کارایی دارد. یافته‌های پژوهش به دقت بالای حاشیه‌نویسی پیکره‌بنیان گفتمانی در تØ‌زیه و تحلیل احساسات خنثی مشتری با ابزارهای یادگیری ماشین و تحلیل می‌انØ‌امد.

 

Keywords

Subjects



Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 27 October 2025