1
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
لیبر (2004 & 2009) نظریهای تجزیهمدار با هفت مؤلفۀ معنایی و یک اصل به نام اصل همنمایگی ارائه کرده است. در این نظریه هر عنصر زبانی یک اسکلت معنایی و یک بدنۀ معنایی دارد. اسکلت از یک یا چند مؤلّفه معنایی و یک یا چند موضوع ساخته میشود. بدنۀ معنایی دو لایه دارد: 1. لایهای که مانند اسکلت از یک گویشور به گویشوری دیگر نسبتاً ثبات دارد و میتوان آن را نشان داد؛ 2. لایهای که اطلاعاتِ کلی و دانش فرهنگنامهای دارد و بسیار روان است. اصل همنمایهسازی، موضوعهای دو یا چند عنصر واژگانی را با یکدیگر همنمایه میکند و عنصری دیگر میسازد که به یک مدلول واحد دلالت میکند. این نوشتار ویژگیهای معنایی حروف اضافۀ زبان فارسی را برپایۀ مؤلفههای معنایی بررسی و سپس دستهبندی میکند. دستاورد این نوشتار این است که حروف اضافه نیز مانند سایر اقسام کلام، نقش معنایی دارند و در نتیجه اسکلت و بدنۀ معنایی آنان ضعیف است. همچنین میتوان بر پایۀ نقش معنایی، آنها را دستهبندی کرد.
مختاری، شهره و حدائق رضایی (1392). «بررسی شناختیِ شبکۀ معنایی حرف اضافۀ «با» در زبان فارسی». مجلۀ زبانشناسی و گویشهای خراسان. دانشگاه فردوسی مشهد. ش پیاپی 9. پاییز و زمستان. صص 73-94.
نقیزاده، محمود (1384). مقایسۀ حروف اضافه مکانی در فارسی و انگلیسی براساس زبانشناسی شناختی. پایاننامۀ دکتری. به راهنمایی دکتر محمد عموزاده. دانشگاه اصفهان.
Bierwisch, M. (1996). “How much space gets into language?”. In Paul Bloom, Mary Peterson, Lynn Nadel & Merrill Garrett (Eds.). Language and Space. (pp. 31-76). Cambridge. MA: MIT Press.
Jackendoff, R. (1983). Semantics and Cognition. Cambridge. MA: MIT Press.
Lieber, R. (2004). Morphology and lexical semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
Lieber, R. (2009). “A lexical semantic approach to compounding”. In Rochelle Lieber & Pavol Stekauer (Eds.) (pp. 78-104). The Oxford Handbook of Compounding. Oxford: Oxford University Press.
Svenonius, P. (2004). “Adpositions, Particles and the Arguments They Introduce”. Ms. University of TromsØ. Retrieved September 5, 2014 from Wolrd Wide Web: http//ling.auf.net/lingBuzz/000042.
Golfam, A. & F. Yousefi Rad (2010). “A cognitive Semantic Approach to Persian Spatial Prepositions, a Pedogogical Perspective, case study: Persian preposition /d{r/”. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji. No. 56. Special Issue. In English. Spring. pp. 167-179.
یوسفیان,پاکزاد , تاکی,گیتی و مرادی,ابراهیم . (1394). بررسی معنایی و دستهبندی حروف اضافه زبان فارسی برپایه نظریه لیبر. جستارهای زبانی, 6(6), 229-321.
MLA
یوسفیان,پاکزاد , تاکی,گیتی , و مرادی,ابراهیم . "بررسی معنایی و دستهبندی حروف اضافه زبان فارسی برپایه نظریه لیبر", جستارهای زبانی, 6, 6, 1394, 229-321.
HARVARD
یوسفیان,پاکزاد,تاکی,گیتی,مرادی,ابراهیم. (1394). 'بررسی معنایی و دستهبندی حروف اضافه زبان فارسی برپایه نظریه لیبر', جستارهای زبانی, 6(6), pp. 229-321.
CHICAGO
پاکزاد یوسفیان, گیتی تاکی و ابراهیم مرادی, "بررسی معنایی و دستهبندی حروف اضافه زبان فارسی برپایه نظریه لیبر," جستارهای زبانی, 6 6 (1394): 229-321,
VANCOUVER
یوسفیان,پاکزاد,تاکی,گیتی,مرادی,ابراهیم. بررسی معنایی و دستهبندی حروف اضافه زبان فارسی برپایه نظریه لیبر. جستارهای زبانی, 1394; 6(6): 229-321.