نقش پادگفتمانی استعاره زبانی در ترمیم فرایند ارتباطی در نامه های نیما یوشیج

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
هر گفتمانی،­ عرصه­ی فرایند تولید معناست و عناصر مختلفی در شکل­گیری این فرایند دخیل هستند؛ استعاره یکی از عناصر معناساز در انواع گفتمان­ها است. این مقاله با رویکرد نشانه- معناشناختی، نگاهی تازه به نقش پادگفتمانی استعاره در فرایند تولید معنا و چگونگی برقراری ارتباط در گفتمان نامه­های نیما یوشیج دارد. منظور از نقش پادگفتمانی، به­کارگیری استعاره به­عنوان یک شگرد از جانب گفته­پرداز در جهت برجسته­سازی بخشی از گفته، تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب، حمایت از گفته، ترمیم روابط زخم­خورده، سرپوش گذاشتن بر عواطف و احساسات، القای حسی خاص به مخاطب و ... در گفتمان است. این پژوهش بر آن است تا نقش استعاره را در شکل­گیری معنا و انسجام­بخشی به گفتمان نشان دهد و نقش­های پادگفتمانی استعاره را در ترمیم و بازسازی گفتمان بررسی کند. از این رو مهم­ترین کارکردهای ارتباطی استعاره را در نامه­های نیما دسته­بندی­کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

کلیدواژه‌ها


  • پونتروتو، دایان (1390). «نقش انسجام‌دهندۀ استعاره‌شناختی در گفتمان و مکالمه»، استعاره و مجاز با رویکردی شناختی. گردآوری آنتونیو بارسلونا. ترجمۀ تینا امراللهی (صص 331- 355). چ 1. تهران: نقش جهان.

  • نیمایر، سوزان (1390). «از ته قلب: بررسی‌های مجازی و استعاری».  استعاره و مجاز با رویکردی شناختی. گردآوری آنتونیو بارسلونا. ترجمۀ تینا امراللهی (صص247- 277). چاپ اول. تهران: نقش جهان.

  • بابک‌معین، مرتضی (1391). «استعاره و پیرنگ در اندیشۀ پل ریکور». نقد ادبی. س5. ش20. صص 7-26.

  • بابک‌معین، مرتضی (1392). «تبیین خلق زبان شاعرانه با استفاده از نظام مبتنی بر تطبیق و لغزش‌های مهارشده اریک لاندوفسکی». فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه. س46. ش4. صص 121-134.

  • بهنام، مینا (1389). «استعاره مفهومی نور در دیوان شمس». نقد ادبی. س 3. ش 10. صص 91-114.

  • بیابانی، احمدرضا و یحیی طالبیان (1391). «استعارۀ جهت‌گیرانه و طرح‌واره‌های تصویری در شعر شاملو». پژوهشنامۀ نقد ادبی. د1 . ش1. صص 99-126.

  • داوری اردکانی، رضا و دیگران (1391). زبان استعاری و استعاره‌های مفهومی. تهران: هرمس.

  • سجودی، فرزان و زهرا قنبری (1391). «بررسی معناشناختی استعارۀ زمان در داستان‌های کودکان به زبان فارسی». فصلنامۀ نقد ادبی. س 5. ش 19. صص135- 156.

  • شعیری، حمیدرضا (1388). راهی به نشانه‌ـ‌معناشناسی سیال؛ با بررسی موردی ققنوس نیما. تهران: علمی و فرهنگی.

  • شعیری، حمیدرضا (1392). تجزیه و تحلیل نشانه‌ـ‌معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.

  • قادری نجف‌آبادی، سلیمان و منوچهر توانگر (1392). «تحلیل شناختی پاره‌ای از استعاره‌های دل در بوستان سعدی». مجلۀ زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان. ش 1.

  • قاسم‌زاده، حبیب‌الله (1379). استعاره و شناخت. تهران: انتشارات فرهنگیان.

  • لیکاف، جرج (1383). «نظریۀ معاصر استعاره». استعاره: مبنای تفکر و زیبایی‌آفرینی. گردآورنده فرهاد ساسانی. ترجمۀ فرزان سجودی (صص195-298). تهران: سورۀ مهر.

  • لیکاف، جرج و مارک جانسون (1394). استعاره‌هایی که با آن‌ها زندگی میکنیم. ترجمۀ هاجر آقا ابراهیمی. تهران: نشر علم.

  • هاوکس، ترنس (1380). استعاره. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: نشر مرکز.

  • یوشیج، نیما (1393). نامه‌ها. تدوین سیروس طاهباز. تهران: نگاه.



  • Behnam, M. (2010). "Conceptual metaphor in Divan-e-Shams". Literary Criticism. Vol. 3. No. 10. Pp. 91-114.

  • Koveceses, Z. (2000). Metaphor and Emotion. Cambridge: Cambridge University Press.