بررسی زبان‌شناختی زاویه دید در داستان کوتاه «صراحت و قاطعیت» بر‌اساس الگوی سیمپسون

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
این مقاله می‌کوشد تا نوع راوی و وجهیت حاکم بر دیدگاه راوی را در داستان کوتاه بهرام صادقی با عنوان «صراحت و قاطعیت» (1388) بررسی کند. این مطالعه بر‌اساس الگوی پیشنهادی سیمپسون (1993) صورت می‌گیرد که در آن روایت و زاویه دید با دیدگاهی زبان‌شناختی بررسی می‌شوند. هدف این پژوهش، تعیین نوع راوی و نوع وجهیت این داستان می‌باشد. بنابراین در وهله اول تلاش بر آن است که دریابیم از میان انواع راوی طرح‌شده در الگوی سیمپسون، این داستان به کدام نوع تعلق دارد و سپس بررسی نماییم که آیا وجهیت داستان مثبت، منفی یا خنثی است. فرض ما این است که راوی این داستان سوم شخص روایی و داستان دارای وجهیت خنثی است. در این تحقیق، داده‌ها بر‌اساس مقولات و ابزارهای تحلیلی معرفی‌شده در نظریه، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند؛ بنابراین روش این تحقیق توصیفی_ تحلیلی است. بررسی این داستان نشان می‌دهد که راوی از نوع «ب» (سوم شخص در حالت روایی) است که با اراده و اختیار تام وارد ذهن شخصیت‌ها می‌شود. با بررسی ابزارهای وجهی به‌کار‌رفته در تک‌تک جملات داستان مشخص می‌شود که راوی در درجه اول از افعال و قیود تمنایی و سپس جملات بیان‌کننده عقیده، جملات عام، فعل‌های امری، قیود و صفات ارزیابانه که همگی نشان‌گر وجهیت مثبت هستند، استفاده کرده است. همچنین راوی برای نشان دادن نحوه رخ دادن سوء تفاهمات و همچنین ارزیابی موقعیت، از برخی ابزارهای زبانی مرتبط به وجهیت منفی استفاده کرده که عمده‌ترین آن‌ها افعال شناختی است.

کلیدواژه‌ها


  • آقاگل‌زاده، فردوس و شیرین پور‌ابراهیم (1387). «بررسی زبان‌شناختی دیدگاه روایت‌گری داستان روز اول قبر صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون». مجله نقد ادبی. س 1. ش 3. صص 7- 28.

  • اخوت، احمد (1374). دستور زبان داستان. اصفهان: نشر فردا.

  • افخمی، علی و سیده‌فاطمه علوی (1382). «زبان‌شناسی روایت». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. س 53. ش 2 (پیاپی 165). صص 55-72.

  • ·      شعیری، حمیدرضا (1392). تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.

  • ·      شیرازی عدل، مهرناز و فرهاد ساسانی(1392 ). «دیدگاه از منظر زبان‌شناسی شناختی و کاربرد آن در تحلیل متن داستانی». دو‌فصلنامه جستارهای زبانی. ش 1 (پیاپی 13). صص 65-87.

  • ریمون-کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمه ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.

  • ·      صادقی، بهرام (1388).«صراحت و قاطعیت» (در مجموعة سنگر و قمقمه­های خالی). چ 2. تهران: کتاب زمان.

  • علوی، سیده‌فاطمه (1381). بررسی دیدگاه روایی در سه داستان کوتاه صادق چوبک: رویکرد تحلیل کلام انتقادی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران.

  • وبستر، راجر (1382). پیش‌درآمدی بر مطالعه نظریه ادبی. ترجمه الهه دهنوی. چ 1. تهران: روزنگار.

  • لینت‌وِلت، ژپ (1390). رساله­ای در باب گونه‌شناسی روایت؛ نقطه دید. ترجمه علی عباسی و نصرت حجازی. چ 1. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    • Barthes, R. (]1966[ 1977). “Introduction to the structural analysis of narratives”. trans. Heath, S. In Image Music Text. (pp. 79–124). New York: Hill & Wang.

    • Booth, W. (1961). The Rhetoric of Fiction. Chicago: The University of Chicago Press.

    • Fowler, R. (1977). Linguistics and the Novel. London: Methuen.

    • Fowler, R. (1986). Linguistic Criticism. Oxford: Oxford University Press.

    • Freeman, D. (ed.) (1981). Essays in Modern Stylistics. London: Methuen.

    • Genette, G. ([1972] 1980). Narrative Discourse: An Essay in Method. Trans. J. E. Lewin. Ithaca. NY: Cornell University Press.

    • Genette, G. ([1982] 1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. trans. C. Genette, G. and C. Doubinsky. Lincoln: University of Nebraska Press.

    • Genette, G..([1983] 1988). Narrative Discourse Revisited. trans. J. E. Lewin. Ithaca, NY: Cornell University Press.

    • Genette, G. .([1991] 1993). Fiction and Diction. Trans. Catherine Porter. Ithaca, NY: Cornell University Press.

    • Genette, G. (1966, 1982). “Frontiers of narrative”. In Figures of Literary Discourse. Trans. Sheridan, A. (pp. 127–42). New York: Columbia University Press.

    • James, H. (1963). “The art of fiction”. in M. Shapira (ed.) Henry James: Selected Literary Criticism. Harmondswarth: Penguin.

    • Lubbock, P. (1973). The Craft of Fiction [1921]. New York: Viking Press.

    • Okhovvat, A .(1995). The Grammar of Story, Esfahan: Farda Publication.

    • Scholes, R. & R. Kellogg (1966). The Nature of Narrative. Oxford: Oxford University Press.

      • Shairi, H. R. & F. Sasani (2008). “ Point view and Perspective in Discourse”. International Journal of Humanities. Vol. 15. No .1.Pp. 69-80.



    • Simpson, P. (1993). Language, Ideology, and Point of View. London: Routledge.

    • Tomashevskii, B. (1965).“Thematics”. in Lee T. Lemon & Marion J. Reis (eds). Russian Formalist Criticism. Lincoln: University of Nebraska Press.

    • Uspensky, B. (1973). A Poetics of Composition. Berkeley: University of California Press.