The Analysis of Discourse Resistance System in Moniru Ravanipor’s Ahle Ghargh

Authors
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Kosar University of Bojnord, Iran
Abstract
Discourse resistance is one of the important functions which can provide the required space for the growth and transcendence of discourse. Resistance negates affirmative and stabilized status so that new perspective be provided for the discourse movement. This perspective with the help of discourse practice paves the way for the transcendental presence of the actors. In such circumstances, discourse actions also find the possibility of movement, change, and birth. Resistance re-defines the power of discourse and leads to its modification, stabilization, or intensification. Resistance is the important function of discourse. In this novel, different aspects of resistance are represented and the realms of discourse put various energies to the flow of discourse by influencing on each other. In this paper, various types of resistance are analyzed in The Drowned and their characteristics are examined accordingly. The main question is what are the most important types of resistance in The Drowned and what characteristics and functions do these types? Furthermore, what features and elements do the realms of discourse in this novel in order to create resistance? For this purpose, the present paper aims to analyze the resistive features of discourse from the perspective of semiotics to explain the formation conditions and transcendence of signification. This study shows that, there are many types of resistance such as mythical, transcendental, phenomenological, and resistance related to tension and identity. It shows that the realms of discourse are constantly re-assigned depending on the strength and energy injected into them.

Keywords


  •     روانی­پور، منیرو (1369). اهل غرق. تهران: خانۀ آفتاب.

  • سرکاراتی، بهمن (1385). سایه­های شکار شده. تهران: طهوری.

  • شعیری، حمیدرضا (1395). نشانه- معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

  • شعیری، حمیدرضا (1394الف). «مقاومت و مماشات گفتمانی در متون ادبی». کارگاه تحلیل گفتمان ادبی با رویکرد نشانه-معناشناختی. بخش جنبی چهارمین همایش نقد ادبی. گیلان: دانشگاه گیلان.

  • شعیری، حمیدرضا (1394ب). «مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه- معناشناختی آن». جامعه­شناسی ایران. د 16. ش 1. صص110- 128.

  • شعیری، حمیدرضا (1392). نشانه- معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری. تهران: سخن.

  • شعیری، حمیدرضا و دینا آریانا (1390). «چگونگی تداوم معنا در چهل نامۀ کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی». نقد ادبی. س 4. ش 14. صص 161- 185.

  • شعیری، حمیدرضا و ابراهیم کنعانی (1394). «نشانه- معناشناسی هستی­محور: از برهم کنشی تا استعلا براساس گفتمان رومیان و چینیان مولانا». جستارهای زبانی. د 6. ش 2 (پیاپی23). صص 173- 195.

  • مالمیر، تیمور و علیرضا ناصر­بافقی (1393). «تحلیل ساختاری رمان اهل غرق». متن­پژوهی ادبی. س 18. ش 60. صص 7- 23.

  • معین، مرتضی­بابک (1394). معنا به­مثابۀ تجربۀ زیسته: گذر از نشانه­شناسی کلاسیک به نشانه­شناسی با دورنمای پدیدارشناختی. با مقدمۀ اریک لاندوفسکی. تهران: سخن.

  • نجومیان، امیرعلی (1390). «تجربۀ مهاجرت و پارادوکس همانندی و تفاوت». نشانه­شناسی فرهنگی؛ مجموعه­مقالات ادبی-هنری. به­کوشش امیرعلی نجومیان. تهران: سخن. صص 119-131.

  • نیکوبخت، ناصر و مریم رامین­نیا (1384). «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق». پژوهش­های ادبی. دورۀ 2. ش 8. صص 139- 154.

    • Fontanille, J. (2011). Corps et sens. Paris : PUF.

    • Tarasti. E. (2009). Fondements de la sémiotique existentielle. Paris: L’Harmattant.

    • Fontanille, J. (2011). Body and Meaning. Paris : University Presses of France (PUF). [In French].

    • Moein, M. B. (2015). The Meaning as the Lived Experience. Tehran: Sokhan [In Persian].

    • Nikoobakht. N. & M. Raminniya (2005). “Investigating Magical Realism and Analyzing the Ahle Ghargh of the Novel”. Literary Research. Vol. 2. No.8. Pp: 139- 154.[In Persian].

    • Nojoumian, A. A. (2011). “The experience of immigration and the paradox of similarity and difference” Cultural Semiotics. Tehran: Sokhan. Pp: 119- 131.[In Persian].

    • Ravanipur, M. (1990). The Drowned ( Ahle Ghargh). Tehran. Khaneh Aftab. [In Persian].

    • Sarkarati, B.  (2006). Shadows of the Hunt. Tehran: Tahori. [In Persian].

    • Shairi, H. R. & D. Aryana (2012).  “A survey of signification continuity in 40 short letters to my husband, by Nader Ebrahimi”. Literary Criticism.  Vol. 4. No. 14. Pp: 161-185. [In Persian].

    • Shairi, H. R. & E. Kana´ni  (2015). “Semio-ontological Study: From Interaction to Transcendence Based on Mowlana’s Romans and Chinese Discourse”. Journal of Language Related Research. Vol.6. No.2 (Tome 23). Pp. 173-195 [In Persian].

    • Shairi, H. R. (2013). Visual Semiotics. Theory & Practice of Artistic Discourse Analysis. Tehran: Sokhan. [In Persian].

    • Shairi, H. R. . (2015a). Discursive Resistance and Appeasement in literary texts. Discourse Analysis Workshop. Secondary Section of the 4th Literary Review Conference. Gilan: Ghilan University.[In Persian].

    • Shairi, H. R. (2015b). “Discursive resistance, insistence, and appeasement: discourse realms and its semiotic functions”. Iranian Journal of Sociology. Vol. 16. No: 1. Pp. 110-128. [In Persian].

    • Shairi, H. R. (2016). Semiotics of  Literature, Theories and Practices of  Literary  Discourse Regimes. Tehran: Tarbiat  Modares  University. [In Persian].

    • Tarasti, E. (2009). Existential Foundations of Semiotics. Paris: L’Harmattant. [In French].




·       Maalmir, T. & A. Naser Bafqi (2014). “Analysis of the Structure of Ahl-e Gharq”. Literary Text Research. Vol. 18. No. 60. Pp. 7-23 [In Persian].