استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده
مقاومت گفتمانی از کارکردهای مهم گفتمان است که میتواند امکان استعلای گفتمان را فراهم کند. در مقاومت گفتمانی، شرایط ایجابی نفی میشود تا چشمانداز جدیدی بر روی حرکت گفتمان بازشود و همین چشمانداز با ممارست گفتمانی زمینهساز حضور استعلایی کنشگران و سیالشدن کنش میشود. مقاومت گفتمانی قدرت گفتمانی را بازتعریف میکند و سبب تعدیل، تثبیت و یا تشدید آن میشود. مقاومت گفتمانی و در کنار آن ممارست، از کارکردهای مهم گفتمان اهل غرق منیرو روانیپور است. در این رمان، وجوه مختلف مقاومت گفتمانی بازنمایی میشود و قلمروهای گفتمانی با تأثیرگذاری بر یکدیگر و یا تأثّر از هم انرژیهای مختلفی را به گفتمان وارد میکنند. در مقالۀ پیش رو، گونههای مقاومت گفتمانی در رمان اهل غرق بازکاوی و ویژگیها و کارکردهای آنها بررسی و تحلیل میشود. پرسش اصلی ما این است که در رمان حاضر از چه شگردها و راهکارهایی برای مقاومت گفتمانی استفاده میشود. همچنین کارکردها و ویژگیهای مقاومت گفتمانی در رمان مورد بحث چیست؟ درواقع هدف مقالۀ حاضر بررسی و تحلیل ویژگی مقاومتی گفتمان از دیدگاه نشانه- معناشناختی جهت تبیین شرایط شکلگیری و استعلای معناست. این پژوهش نشان میدهد که در رمان پیش رو، گونههای مقاومت اسطورهای، استعلایی، پدیدارشناختی، شوشی و هویتی نقش میآفرینند و قلمروهای گفتمانی براساس قدرتها و انرژیهایی که به آنها تزریق میشود، پیوسته بازپردازی میشوند.
نیکوبخت، ناصر و مریم رامیننیا (1384). «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق». پژوهشهای ادبی. دورۀ 2. ش 8. صص 139- 154.
Fontanille, J. (2011). Corps et sens. Paris : PUF.
Tarasti. E. (2009). Fondements de la sémiotique existentielle. Paris: L’Harmattant.
Fontanille, J. (2011). Body and Meaning. Paris : University Presses of France (PUF). [In French].
Moein, M. B. (2015). The Meaning as the Lived Experience. Tehran: Sokhan [In Persian].
Nikoobakht. N. & M. Raminniya (2005). “Investigating Magical Realism and Analyzing the Ahle Ghargh of the Novel”. Literary Research. Vol. 2. No.8. Pp: 139- 154.[In Persian].
Nojoumian, A. A. (2011). “The experience of immigration and the paradox of similarity and difference” Cultural Semiotics. Tehran: Sokhan. Pp: 119- 131.[In Persian].
Ravanipur, M. (1990). The Drowned ( Ahle Ghargh). Tehran. Khaneh Aftab. [In Persian].
Sarkarati, B. (2006). Shadows of the Hunt. Tehran: Tahori. [In Persian].
Shairi, H. R. & D. Aryana (2012). “A survey of signification continuity in 40 short letters to my husband, by Nader Ebrahimi”. Literary Criticism. Vol. 4. No. 14. Pp: 161-185. [In Persian].
Shairi, H. R. & E. Kana´ni (2015). “Semio-ontological Study: From Interaction to Transcendence Based on Mowlana’s Romans and Chinese Discourse”. Journal of Language Related Research. Vol.6. No.2 (Tome 23). Pp. 173-195 [In Persian].
Shairi, H. R. (2013). Visual Semiotics. Theory & Practice of Artistic Discourse Analysis. Tehran: Sokhan. [In Persian].
Shairi, H. R. . (2015a). Discursive Resistance and Appeasement in literary texts. Discourse Analysis Workshop. Secondary Section of the 4th Literary Review Conference. Gilan: Ghilan University.[In Persian].
Shairi, H. R. (2015b). “Discursive resistance, insistence, and appeasement: discourse realms and its semiotic functions”. Iranian Journal of Sociology. Vol. 16. No: 1. Pp. 110-128. [In Persian].
Shairi, H. R. (2016). Semiotics of Literature, Theories and Practices of Literary Discourse Regimes. Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian].
Tarasti, E. (2009). Existential Foundations of Semiotics. Paris: L’Harmattant. [In French].
· Maalmir, T. & A. Naser Bafqi (2014). “Analysis of the Structure of Ahl-e Gharq”. Literary Text Research. Vol. 18. No. 60. Pp. 7-23 [In Persian].