بررسی تأثیر تدریس مبتنی‌بر الگوی هَیَجامَد بر هیجانات زبان‌آموزان فارسی‌زبان زن در ایران

نویسندگان
1 دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
2 استاد آموزش زبان انگلیسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 دانشیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4 دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
برای اجرای فرآیند زبان‌آموزی مطلوب، توجه به نقش هیجانات و حواس اهمیت ویژه‌ای دارد و مدرسان با ایجاد هیجان مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس، توان یادگیری زبان­آموزان را ارتقا می‌دهند. مفهوم «هَیَجامَد» تلفیقی از دو واژۀ (هیجان+ بسامد) است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفادۀ حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره می­کند و از سه مرحلۀ هیچ‌آگاهی (تهی)، برون‌آگاهی (شنیداری، دیداری، لمسی- حرکتی) و درون‌آگاهی (درونی و جامع) تشکیل شده است. در پژوهش حاضر، به‌منظور کیفیت‌بخشی روش تدریس زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان، با درنظر گرفتن این مفهوم و مؤلفه­های سه‌گانۀ آن (هیجان، حواس و بسامد) و باتوجه به تأثیر هیجان­های آموزشی بر یادگیری و پیشرفت زبان‌آموز، الگوی هَیَجامَد را در تدریس زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان پیشنهاد می‌دهیم و تأثیر تدریس مبتنی‌بر این الگو را بر هیجانات زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان زن در ایران با استفاده از پرسشنامه‌های هَیَجامَد و هیجان می‌سنجیم. بدین‌منظور، 60 زبان‌آموز زن غیرفارسی‌زبان از 16 کشور را با سطح زبان فارسی یکسان (سطح زبان فارسی کتاب هفتم) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب کردیم و آن‌ها را پس از طی 22 جلسه تدریس برای چهار گروه (هر گروه شامل 15 نفر) و در مدت شش هفته براساس الگوی هَیَجامَد ارزیابی نمودیم. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس مبتنی‌بر الگوی هَیَجامَد بر ارتقای میزان هیجانات زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان زن تأثیر معنادار مثبت داشته است. به سخن دیگر، با درگیر کردن تعداد حواس بیشتر در فرآیند آموزش، میزان هَیَجامَد زبان‌آموز افزایش می‌یابد و هیجان مثبت تولید می‌شود. درنتیجه، با کاهش هیجانات منفی، زمینۀ تعامل بیشتر با مدرس فراهم می‌شود و یادگیری کارآمد رخ می‌دهد. با برجسته کردن نقش عوامل هیجانی و تعدد حواس در امر یادگیری، به‌نظر می‌رسد که امکان استفاده از این الگو درجهت بالا بردن و ارتقای هیجانات مثبت زبان‌آموزان در تدریس زبان فارسی وجود دارد و زمینۀ یادگیری موفق زبان‌آموز فراهم می‌شود.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Akbari, F. (2008). The Critical Analysis of Methods of Teaching Persian to non-Persian learners (Unpublished M.A Thesis). Tarbiat-Moallem University of Sabzevar, Sabzevar, Iran. [In Persian].
• Arnold, J. (2006). Visualization: Language learning with the mind’ eye. In K. Arnold (Ed.) Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
• Aviezer, H.; Y. Trope & A. Thdorov, (2012), “Body, cues, not facial expressions, discriminate between intense positive and negative emotions”. Science. 338 (61). Pp.1225-1229.
• Borsipour, B. (2016). Emotioncy and willingness to read: A case of Iranian EFL learners. Unpublished M.A Thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
• Deci, E.L.; R.J. Vallerand; L.G. Pelletier & R.M. Ryne, (1991), “Motivation in education: The self-determination perspective”. The Educational Psychologist. 26. Pp. 346-352.
• Ebrahimi, Sh.; A. Estaji; R. Pishghadam & S.A. Aminyazdi, (2017), “Introducing emotioncy and examining its impact on flow and learning styles of learners of Persian as a foreign language”. Teaching Persian to Speakers of other Languages, 6(13). Pp. 57-82. [In Persian].
• Ebrahimi, Sh.; A. Estaji; R. Pishghadam & S.A. Aminyazdi (2017). “Assessing the effect of emotioncy model on non-Persian students' attitudes”. Language and Translation Studies. 2. Pp. 1-31. [In Persian].
• Ghadiri, M.H. (2005). “Anger management”. Marefat. 14. Pp. 93-106. [In Persian].
• Goetz, Th.; A. Zirngibl; R. Pekrun & N. Hall, (2003), “Emotions, Learning and achievement from an educational-psychological perspective”. Frankfurt am Main: Peter Lang. Pp. 9-28.
• Golkowska, K. (2007). “The role of affect in developing communicative and cultural competence in ESP". In English Education and English for Specific Purposes. Retrieved March 1, 2017, from Qatar-weil.cornell.edu/about Us/fa/bios/golkowskaKrystyna.html.
• Greenspan, S. & S. Weider, (1998), The Child with Special Needs. Encouraging Intellectual and Emotional Growth. Perseus Publishing.
• Hebb, D. O. (1949). The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. New York: Wiley.
• Isen, A. M. & E. Shmidt, (2007), “Positive affect facilitates incidental learning and divided attention while not impairing performance on a focal task”. Paper presented at the Emotions Pre-Conference at the Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Memphis, TN.
• Isen, A. M. (2008). “Some Ways in Which Positive Affect Influences Decision Making and Problem Solving”. In M. Lewis, J. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd ed. Pp. 548-573). New York, NY: Guilford Press.
• Kadivar, P.; V. Farzad; J. Kavoosiyan & F. Nikdel, (2009), “Validation of Pekrun’s academic emotions questionnaire”. Educational Innovations. 8(32). Pp. 7-30. [In Persian].
• Karimiyan, R.; M. Mohajer & M. Nabavi, (2005), The alphabet of communication. Tehran: Research Center for Media. [In Persian].
• Kim, Ch. & R. Pekrun, (2014). “Emotions and Motivations in Learning Performance”. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. Pp. 65-75.
• Mayer, R.E. (2003). “Elements of a science of e-learning”. Educational Computing Research, 29 (3). Pp. 297-313.
• Pekrun, R. (1998). “Students’ emotions: A neglected topic of educational research”. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 44. Pp. 230–248.
• Pekrun, R. ; Th. Goetz; W. Titz & R. Peery, (2002), Positive Emotions in Education. Oxford: Oxford University Press.
• Pishghadam, R. & A. Firooziyan Poor Esfahani, (2017), “Introducing emotioncy as an effective tool for the acceptance of Persian neologisms”. Language Related Research. 8(5). Pp. 79-105. [In Persian].
• Pishghadam, R. & Sh. Ebrahimi, (2017), “Introducing the emotioncy model and methods to improve the concept in teaching Persian to non-Persian language learners”. Paper presented at the Second National Conference on Teaching Persian Language and Literature, Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian].
• Pishghadam, R. & Sh. Shayesteh, (2017), “The consolidation of life issues and language teaching on the life-language model of emotioncy”. Humanizing language Teaching. 19 (2). Pp. 1-14.
• Pishghadam, R. (2015). “Emotioncy in language education: From exvolvement to involvement”. Paper presented at the 2nd conference of Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature, and Translation Studies. Iran, Mashhad.
• Pishghadam, R. (2016a). “Emotioncy, extraversion, and anxiety in willingness to communicate in English”. Paper presented at the 5th international Conference on Language, Education and Innovation, London: UK.
• Pishghadam, R. (2016b), “A look into the life of the senses: Introducing educational emotioncy pyramid”, [PowerPoint slides]. Retrieved from http://pishghadam.profcms.um.ac.ir/index.php/index.php?option=com_profactivity&task=allPublications
• Pishghadam, R. ; M. Tabatabaeyan & S. Navari, (2013), A critical and practical analysis of first Language Acquisition Theories: The Origin and Development. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad Press. [In Persian].
• Pishghadam, R. ; B. Adamson & Sh. Shayesteh, (2013), “Emotion-based language instruction (EBLI) as a new perspective in bilingual education”. Multilingual Education. 3 (9). Pp. 1-16.
• Pishghadam, R. ; H. Jajarmi & Sh. Shayesteh, (2016), “Conceptualizing sensory relativism in light of emotioncy: A movement beyond linguistic relativism”. International Journal of Society, Culture & Language, 4 (2).Pp. 11-21.
• Pishghadam, R. ; M. Zabetipour & A. Aminzadeh, (2016), “Examining emotions in English language learning classes: A case of EFL emotions”. Issues in Educational Research. 26 (3). Pp. 508.
• Pishghadam, R. ; Sh. Shayesteh & S. Rahmani, (2016), “Contextualization- emotionalization interface: A case of teacher effectiveness”. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences. 5 (2). Pp. 97-127.
• Pour Afkari, N. (2007). Comprehensive dictionary of psychology and psychiatry. Tehran: Frahang-e-Ma'aser. [In Persian].
• Rugg, M. D. (1990). “Event-related brain potentials dissociate repetition effects on high- and low-frequency words”. Memory & Cognition, 18 (4). Pp. 367-379.
• Schutz, P. A. & R. Pekrun (2007). Emotion in education, San Diego, CA: Elsevier.
• Shahian, L. (2016). Examining the relationship between flow, emotioncy and reading comprehension: A case of iranian EFL Learners. Unpublished M.A Thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
• Siyavashi, S. (2010). “The significance and the ways of teaching cultural issues in Persian language teaching classes”. The First International Conference on Expanding Persian Language and Literature- The Professors of Persian Panguage, Tehran, Allameh Tabatabe'i University. [In Persian].
• Spielmann, G. & M. Radnofsky, (2001), “Learning Language under tension: new directions from a qualitative study”. The Modern Language Journal. 85. Pp. 259-278.
• Sterr, A.M. (2003), “Attention performance in young adults with learning disabilities". Learning and Individual Differences. 14 (3). Pp. 125-133.
• Vahedi, Sh. & S. Ghare Aghaji, (2014), “Investigation of the self-regulated learning strategies in math according to motivational aspects and intervention of academic emotions”. Educational Technology and Learning, 1(1). Pp. 85-109. [In Persian].
• Yang, H.; S. Yang & A. M. Isen, (2013), “Positive affect improves working memory: Implications for controlled cognitive processing”. Cognition and Emotion. 27 (3). Pp. 474-482.
• Zare, H. (2014). “A causative model to predict the achievement of online university students: The role of intellectual beliefs, achievement goals and academic emotions". Research in School and Virtual Learning, 1(3). Pp. 9-18. [In Persian].
• Zatorre, R. J.; D. R. Fields & H. J. Berg, (2012), ”Plasticity in gray and white: Neuroimaging changes in brain structure during learning”. Nature Neuroscience. 15 (4). Pp. 528-536.
• Zull, J. E. (2011). From Brain to Mind: Using Neuroscience to Guide Change in Education. Sterling, VA: Stylus Publishing, LLC.