Examining the Relation between the L2 Motivational Self System and Second/Foreign Language Learning: The Case of Iranian Learners of French

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor of Language Sciences – Center for Persian Language Teaching – Imam Khomeini International University – Qazvin – Iran.
2 M.Sc. in French Language Teaching – Tarbiat Modares University – Tehran –Iran.
Abstract
The impact of motivation in human activities, especially in L2/FL learning/teaching has always attracted researcher's attention. After revealing the limitations of Gardner's ideas, it was determined, in 90's, that mental representations of language learners have a great effect on their motivational processes.

The L2 motivational system of Dörnyei, as an integration of Gardner, Higgins, Markus and Nurius's ideas with possible selves concept in psychology is one of the most modern theories for studying the L2/FL motivation; the theoretical model contains 3 main concepts: The Ideal L2 self, The Ought-to L2 self and The Learning Experience. In this paper, the authors study the motivational factors of Dörnyei’s theory in Iranian French learners. A questionnaire was distributed to 160 French learners (University students and institute learners) and was analyzed by SPSS 18 software.The results showed that recognition and enhancement of L2 motivational factors can predict the intended effort. Correlation analyses coefficient revealed that the ideal L2 self-variable has a direct relationship with instrumentality-prevention, instrumentality- promotion and intended effort. Also, there is no significant correlation between the anxiety, Ideal L2 self, and intended effort while there is a direct relation between anxiety and the ought-to-to L2 self-items.

Keywords

Subjects


• امنابع
• احمدی، مهدی، محمدی، غلامرضا (1393). «شناسایی، اولویت بندی و تعیین عوامل موثر بر انگیزه‌ها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس». فصلنامه‌ی مطالعات راهبردی بسیج، س 17، ش 65، صص 115-140.
• حسن زاده، رمضان، مهدی نژاد گرجی، گلین (1393). «رابطه بین جهت گیری‌های انگیزشی (درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی». مجله روان شناسی مدرسه، د 3، ش 3، صص 38-60.
• حسینی، زهراسادات (1396). « تأثیر به کارگیری راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن و انگیزه‌ی فارسی آموزان خارجی». رساله‌ی دکتری زبان‌شناسی همگانی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
• رضاخانی، سیمیندخت (1386). «بررسی انگیزه‌ی درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن». فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، س 2، ش 2، صص 85-106.
• ریو، جان مارشال (1393). انگیزش و هیجان ترجمه: یحیی سید محمدی. ویراست چهارم. تهران: ویرایش.
• شریفی، حسن پاشا، (1385). «سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسائل آموزشی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان». فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، ش 18، س 5، صص171-202.
• فارسیان، محمدرضا، رضائی، ناهید، پناهنده، سامیه (1394). «رابطه‌ی بین انگیزه‌ی پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد». دوماهنامه‌ی جستارهای زبانی، د 6، ش 4 (پیاپی 25)، صص 183-200.
• یوسفی، نورالدین، عبادی، سامان، ساعدی دویسه، مجید (1396). «بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه نظام خود انگیزشی زبان دوم»، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، س پنجم، ش، صص 1-21.
Refrences
• Dörnyei, Z (1994). "Motivation and motivating in the foreign language Classroom". Modern Language Journal. Vol. 78 (3), pp. 273-284.
• Dornyei, z. & Kubanyiova, M. (2014). Motivating Learners, Motivating, Teachers: Buiding vision in the language classroom. Cambridge: Cambridge university press.
• Papi, M. & Teimouri, Y. (2012). "Dynamics of selves and ,mtivation a cross-sectional study in the EFL context of iran". International Journal of applied linguistics. Vol. 22 No. 3. pp. 287-309.
• Papi, M. (2010). "The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behavior". Astructural equation modeling approach System. Vol. 38 (3), pp. 467-479.
• Rocher-Hahlin, C. (2014). "Motivation pour apprendre une langue étrangère – une question de visualisation? : Les effets de trois activités en cours de français sur la motivation d’élèves suédois". THÈSE POUR LE LICENTIAT, présentée à la Faculté des Lettres de l’Université de Lund, SWEDEN.
• Taguchi, T. & Magid, M. & Papi, M. (2009). "The L2 Motivational Self System among Japanese, Chinese, and Iranian Learners of English: A Comparative Study. In: Dörnyei, Z. and Ushioda, E., Eds.". Motivation, Language Identity and the L2 Self, Bristol : Multilingual Matters, pp. 66-97.
• Teimouri, Y. (2017). "L2 selves, emotions, and motivated behavior". Studies in Second Language Acquisition. Vol. 39, pp. 681–709.
Sitographie
• www.smalluniverse.blogfa.com/post/17. 97/08/20