بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی‌آموزان ایرانی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار علوم زبانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 کارشناس ارشد مترجمی زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
پژوهشگران همواره به انگیزه و نقش آن در فعالیت‌های انسان به‌ویژه در آموزش و یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه نشان داده­اند. پس از آشکار شدن کاستی‌های مدل انگیزشی گاردنر، در سال‌های 1990 مشخص شده بود که تصورات ذهنی زبان‌آموزان تأثیر بسزایی در انگیزش آن‌ها دارد. نظریۀ نظام خودانگیزشی دورنیه، به­عنوان تلفیقی از نظرات گاردنر، هیگینز، مارکوس و نوریوس با مفهوم خودهای ممکن در روان­شناسی، یکی از جدیدترین نظریه­ها برای بررسی انگیزش در یادگیری زبان دوم/ خارجی است.

در این پژوهش، عوامل انگیزشی نظریۀ نظام خود انگیزشی را درمورد فرانسوی‌آموزان ایرانی بررسی می‌کنیم. بر اساس متغیرهای مطرح­شده در این نظریه پرسش­نامه‌ای تهیه شد و در میان 160 زبان‌آموزِ فرانسوی زبان خارجی/دومِ دانشگاهی و مؤسسه‌ای توزیع شد و با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. آنالیز شدند.

یافته‌های این پژوهش مؤید این است که از طریق شناخت و تقویت متغیرهای خودِ آرمانی، خودِ بایسته و تجربیات یادگیری می‌توان میزان تلاش فردی را پیش‌بینی کرد. با محاسبۀ ضریب هم­بستگی پیرسون مشخص شد که متغیر خودِ آرمانی با متغیرهای پیشگیری محور، ترفیع محور و تلاش فردی ارتباط مستقیم دارد. همچنین بین متغیر اضطراب و متغیرهای خودِ آرمانی و تلاش فردی رابطۀ معنی‌داری وجود ندارد؛ اما با متغیر خود بایسته رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• امنابع
• احمدی، مهدی، محمدی، غلامرضا (1393). «شناسایی، اولویت بندی و تعیین عوامل موثر بر انگیزه‌ها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس». فصلنامه‌ی مطالعات راهبردی بسیج، س 17، ش 65، صص 115-140.
• حسن زاده، رمضان، مهدی نژاد گرجی، گلین (1393). «رابطه بین جهت گیری‌های انگیزشی (درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی». مجله روان شناسی مدرسه، د 3، ش 3، صص 38-60.
• حسینی، زهراسادات (1396). « تأثیر به کارگیری راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن و انگیزه‌ی فارسی آموزان خارجی». رساله‌ی دکتری زبان‌شناسی همگانی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
• رضاخانی، سیمیندخت (1386). «بررسی انگیزه‌ی درونی و بیرونی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن». فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، س 2، ش 2، صص 85-106.
• ریو، جان مارشال (1393). انگیزش و هیجان ترجمه: یحیی سید محمدی. ویراست چهارم. تهران: ویرایش.
• شریفی، حسن پاشا، (1385). «سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسائل آموزشی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان». فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، ش 18، س 5، صص171-202.
• فارسیان، محمدرضا، رضائی، ناهید، پناهنده، سامیه (1394). «رابطه‌ی بین انگیزه‌ی پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد». دوماهنامه‌ی جستارهای زبانی، د 6، ش 4 (پیاپی 25)، صص 183-200.
• یوسفی، نورالدین، عبادی، سامان، ساعدی دویسه، مجید (1396). «بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه نظام خود انگیزشی زبان دوم»، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، س پنجم، ش، صص 1-21.
Refrences
• Dörnyei, Z (1994). "Motivation and motivating in the foreign language Classroom". Modern Language Journal. Vol. 78 (3), pp. 273-284.
• Dornyei, z. & Kubanyiova, M. (2014). Motivating Learners, Motivating, Teachers: Buiding vision in the language classroom. Cambridge: Cambridge university press.
• Papi, M. & Teimouri, Y. (2012). "Dynamics of selves and ,mtivation a cross-sectional study in the EFL context of iran". International Journal of applied linguistics. Vol. 22 No. 3. pp. 287-309.
• Papi, M. (2010). "The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behavior". Astructural equation modeling approach System. Vol. 38 (3), pp. 467-479.
• Rocher-Hahlin, C. (2014). "Motivation pour apprendre une langue étrangère – une question de visualisation? : Les effets de trois activités en cours de français sur la motivation d’élèves suédois". THÈSE POUR LE LICENTIAT, présentée à la Faculté des Lettres de l’Université de Lund, SWEDEN.
• Taguchi, T. & Magid, M. & Papi, M. (2009). "The L2 Motivational Self System among Japanese, Chinese, and Iranian Learners of English: A Comparative Study. In: Dörnyei, Z. and Ushioda, E., Eds.". Motivation, Language Identity and the L2 Self, Bristol : Multilingual Matters, pp. 66-97.
• Teimouri, Y. (2017). "L2 selves, emotions, and motivated behavior". Studies in Second Language Acquisition. Vol. 39, pp. 681–709.
Sitographie
• www.smalluniverse.blogfa.com/post/17. 97/08/20