Language and Time in the Narrative of the Political Women Memoir Writers of the Pahlavi Era

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant professor- Department of History –Tarbiat Modares University –Tehran-Iran
2 Assistant professor- Department of History- Al Zahra University –Tehran-Iran
3 Ph.D. in Iran’s History of Islamic Era- Tarbiat Modares University –Tehran-Iran.
Abstract
The significant role played by women struggling during the Pahlavi era-in shaping and accelerating the movements let to the 1979 revolution- has given them a special historical status. Awareness of this prominent position has undoubtedly been effective in getting some of them to record their life experiences in the form of autobiographies. By accepting autobiography as a way to represent self-identity and self-narration - which is based on gender – the research seeks to examine-using interpretive hermeneutic approach within the conceptual framework of Paul Ricoeur's narrative identity-on one hand the place of language and time at the level of narrative and, on the other hand, how to reflect feminine identity in narrative formats redefined in the aforesaid theory, relying on the memories of Pahlavi-era women in political arena. By recognizing the instability of identity, the study has assumed it a linguistic and temporal matter constructed by the narrators that has represented in the form of narrative, and we have made use of the most relevant theory to understand how this identity constructs. In other words, based on the conceptual framework of Paul Ricoeur's narrative identity to interpret the text of political women's memoirs, we seek to answer the following questions:

1. What place do language and time occupy at the narrative level?

2. How has feminine identity been redefined in narrative formats?

The presence of 9 women in the Left discourse and 3 women in a subgroup of Islamic ideology and the reflection of gender identity and concerns in the context of organizational identity, appropriately illustrates the dominance of the campaign discourse and organizational ideology over the female gender identity of these autobiographers, that should be considered as the data and obvious hypotheses of the study.

Of course, we are seeing that leftist militants are more explicit to represent their gender identity than Muslim militants. Narrative coherence, nonlinearity of the narrative, and the existence of a "synchronous" and "simultaneous" relationship between the time of life and the time of narration are other research results that should be noted. The continuity of story chains and the detailed description, including details of the characters involved in shaping the narrator's identity, are among other things related to the analysis of the aforementioned works. Also, the language used in the narrative is influenced by the time of the narration of the work, as in the narratives in the context of the event we see the use of slogan, emotional, and idealistic vocabulary, while in the narratives made with a temporal distance from the event, there is no place for these sentiments.

Keywords

Subjects


- آبراهامیان، یرواند (1384). ایران بین ‌دو انقلاب، ترجمۀ احمد‌گل‌محمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
- ابراهیم‌زاده، راضیه (1381). خاطرات یک زن توده‌ای، به کوشش بهرام چوبینه، تهران: نشر پژوهش دادار.
- احتشام‌رضوی، نیره‌السادات (1384). خاطرات ‌نیره‌السادات احتشام‌رضوی (همسرشهید نواب صفوی)، به کوشش حجت‌الله طاهری، تهران: مرکز انقلاب اسلامی.
- احمدی، بابک (1394). ساختار و هرمنوتیک، تهران: گام نو.
- ....................... (1396). از نشانه‌های تصویری تا متن (به سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری)، تهران: نشر مرکز.
- احمدی اسکویی، مرضیه (بی‌تا). خاطرات یک رفیق، تهران: انتشارات پیشتاز.
- ریکور، پل (1383). زمان وحکایت: کتاب اول: پیرنگ و حکایت تاریخی، ترجمۀ مهشید نونهالی، تهران: گام نو.
- ................ (1374). «تاریخ، خاطره، فراموشی»، مجلۀ گفتگو، سال سوم، شماره 8، صص 47-60، تهران.
- ................. (1379). «استحاله‌های طرح داستان»، ترجمه مراد فرهادپور، مجلۀ ارغنون، شماره 9، صص39-75، تهران.
- شیخ الاسلامی، پری (1351). زنان ‌روزنامه‌نگار و اندیشمند ایران، تهران: چاپخانه مازگرافیک.
- حاجبی‌تبریزی، ویدا (1383). داد بی‌داد(نخستین زندان زنان سیاسی(1350-1357)، تهران: انتشارات بازتاب نگار.
- داونهاور، برنارد و دیوید پلاور (2016). «پل ریکور»، دانشنامه استنفورد، ترجمه سیدهاشم‌ آقاجری، پژوهش منتشرنشده.
- دباغ، مرضیه (1387). خاطرات مرضیه حدید چی(دباغ)، به کوشش محسن کاظمی، تهران: سوره مهر.
- دهقانی، اشرف (بی‌تا). حماسۀ مقاومت: رفیق اشرف دهقانی سخن می‌گوید، [بی‌جا]: [بی‌نا].
- ....................... (2005). بذرهای ماندگار (خاطراتی از مبارزات چریک‌های فدایی خلق و نقد برخی ایده‌ها)، [بی‌جا]: انتشارات چریک‌های فدایی خلق.
- سجادی، طاهره (1388). خاطرات زندان (گزیده‌ای از ناگفته‌های زندانیان سیاسی رژیم پهلوی)، به کوشش سیدسعید غیاثیان، تهران: سوره مهر.
- ......................... (1383). خورشیدواره، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- شکری، محمد (1396). پل‌ریکور و هرمنوتیک روایی؛ مقدمه‌ای بر طرح هرمنوتیکی انتقادی، تهران: نگارستان اندیشه.
- علوی، نجمی (1383). ما هم ‌در این خانه حقی ‌نداریم، به کوشش حمید احدی، تهران: اختران، 1383.
- فیروز (فرمانفرماییان)، مریم (1373). خاطرات مریم فیروز، تهران: دیدگاه اطلاعات.
- مهاجر، فیروزه (1390). زنان و زندگینامه‌ها، تهران: کتابخانه دیجیتال صدیقه دولت‌آبادی، ارائه شده در مراسم تندیس صدیقه دولت‌آبادی.
- میرعمادی، طاهره (1381). «پدیدارشناسی‌ خود و دیگری از طریق ‌تأویل‌شناسی ‌متن «حاجی بابای اصفهانی» در پرتو نظریات پل ریکور»، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
- نجم‌آبادی، افسانه (1995). «دگرگونی زن و مرد در زبان ‌مشروطیت»، نیمه دیگر، دورۀ دوم، شماره 2.
- هنرمند، سعید(2016). اندیشه‌های پل ‌ریکور دربارۀ استعاره، خود، سیاست و گفتمان، [بی‌جا]، نشر جوان.
- Simms Karl (2003). Paul Ricour. London: Routledge.
-Halsema, Annemie (2011). “The Time of the self .AFeminist Reflection on Ricoeur`s Notion of Narrative Identy”. In H.Fielding, D.Olkowski,CSchuess(Eds),Time in Feminist Phenomenology (pp.111-131). Bloomington: Indiana University Press.
-Khan, Ayla (2006). “Using Ricoeur`s Oneself As Another: Narrative Iydenty,Gender and Relationaal Autonomy”, UK Postgraduat Conference in Gender Studies, E-paper. No22, Uk. University of Leeds.
-McGaughey, Douglas R (1988). »Ricoeur`s Metaphor and Narrative Theories a Foundation for a Theory of Symbol«, Religious Studies,Vol.24,No.4, pp415-437, U.K, Cambridge Universiry Press.
-Milani,Farzane (1992). Veil and Words, IB.Tauris, Co Ltd Publishers, London, NewYork.
-Ricoeur,Paul (1991). ”Narrative Identity”,in On Paul Ricoeur:Narrative and Interpretation,edited by David Wood, London and NewYork: Routledge.
-Ricoeur, Paul (1992). Oneself as Another.Translatef by Kathleen Blarney,University of Cgicago Press.