بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیۀ برجستگی تدریجی

نویسندگان
1 استادیار مرکز آموزش عالی کاشمر، کاشمر، ایران
2 دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی فرضیۀ برجستگی تدریجی و تأثیر آن بر کنایه پرداخته است تا بررسی شود عامل مهم در دسترسی ذهن به معنای کنایه چیست. هدف از انجام این تحقیق، سنجش RT (زمان خواندن) و شناسایی و تبیین رابطه بین 3 متغیر نوع بافت (تحت‌اللفظی، تمثیلی) و میزان آشنا بودن عبارت (بسیار آشنا، آشنا و ناآشنا) و سرعت خواندن (آهسته، هم­زمان و سریع) کنایه بوده است. برای هر کدام از نمونه­های کنایه، یک بافت تأثیرگذار در معنای تحت­اللفظی کنایه و یک بافت تأثیرگذار در معنای تمثیلی همان کنایه به­وجود آمد. از نرم­افزاری برای انجام آزمایش صفحۀ متحرک خودمهار استفاده شد که توانایی سنجش زمان خواندن عبارت­ها را داشت. نتایج نشان داد، نمونه­های کنایه، فرضیۀ برجستگی تدریجی را به‌­طور کامل تأیید نکردند و نتایجی خلاف فرضیۀ برجستگی تدریجی حاصل شد به این صورت که بافت بیشتر بر معنای برجسته پیشی می­گرفت و در درک تأثیر می­گذاشت و این ­دو تأثیر موازی یکدیگر نداشتند. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق چنین به­نظر می­رسد که معنای برجسته هم در عبارت­های تمثیلی بسیار آشنا و هم در عبارت­های تمثیلی آشنا، معنای تمثیلی است و معنای برجسته در عبارت­های تمثیلی ناآشنا معنای تحت­اللفظی و معنای تمثیلی است.



واژه­های کلیدی: زبان تمثیلی، زبان­شناسی شناختی، فرضیۀ برجستگی تدریجی، کنایه.


Salience Hypothesis

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Akimoto, Y.; Miyazawa, S. & Muramoto, T. (2012). “Comprehension processes of verbal irony: the effects of salience, egocentric context, and allocentric theory of mind”. Metaphor and Symbol. 27 (3).Pp. 217–242.
• Ariel, M. (2002). “The demise of a unique literal meaning”. Journal of Pragmatics. 34. Pp. 361-402.
• Azad, O. & Monshizadeh, M. (2015). “The dominant psycholinguistic approaches on the process of idiom comprehension”. Language Related Research. 6 (1). 1-20. [In Persian].
• Bates, E. & MacWhinney, B. (1989). “Functionalism and the Competition Model”. In B. MacWhinney and E. Bates (Eds.), the Crosslinguistic Study of Language Processing, (Pp.3–73). Cambridge: Cambridge University Press.
• Bates, E. (1999). “On the Nature and Nurture of Language”. In E. Bizzi, P. Calissano and V.Volterra (Eds.), Frontiers of Biology: the Brain of Homo sapiens, (Pp.241–265). Rome: Istituto Della Enciclopedia Italiana fondata da Giovanni Trecanni.
• Chambers, C. D. & Brown, M. (2003). “Timing accuracy under Microsoft Windows revealed through external chronometry”. Behavior Research Methods, Instruments, Computers. 35 (1).Pp. 96-108.
• Coulson, S. & Kutas, M. (1998). “Frame-shifting and sentential integration, technical report”. CogSci.Pp. 98.03.
• Erfaniyan Qonsuli, L.; Sharifi, Sh. & Meshkatod Dini, M.(2014a). Irony comprehension according to the graded salience hypothesis. The First National Conference of Neuro-Psychology. Tehran: Iran Linguistics Association. [In Persian].
• Erfaniyan Qonsuli, L.; Sharifi, Sh. & Meshkatod Dini, M. (2014b). Figurative Language; A Survey on the Factors Related to the Semantic Comprehension; their Effectiveness and Psychological Reliability. Ph.D. Dissertation. Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. [In Persian].
• Erfaniyan Qonsuli, L. & Sharifi, Sh. (2015). “Metaphor; a survey on the factors related to semantic comprehension; their effectiveness and psychological reliability”. Journal of Language Research. 5( 2).Pp. 77-96 [In Persian].
• Garnsey, S.; Pearlmutter, N. J.; Myers, E. & Lotocky, M. A. (1997). “The contributions of verb bias and plausibility to the comprehension of temporarily ambiguous sentences”. Journal of Memory and Language. 37. Pp. 58-93.
• Giora, R. (1995). “On irony and negation”. Discourse Processes. 19. Pp. 239-264.
• Giora, R. (1997). “Understanding figurative and literal language: the graded salience hypothesis”. Cognitive Linguistics. 8(3). Pp. 183-206.
• Giora, R. (1998). “When is relevance? On the role of salience in utterance interpretation”. Revista Alicantina d’Estudios Ingleses. 11. Pp. 85–94.
• Giora, R.; Fein O. & Schwartz, T. (1998). “Irony: graded salience and Indirect Negation”. Metaphor and Symbol. 13. Pp. 83–101.
• Giora, R.; Fein O. (1999). “Irony: context and salience.” Metaphor and Symbol. 14(4).Pp. 241-257.
• Giora, R. (2003). On Our Mind: Salience, Context, and Figurative Language. Oxford University Press.
• Giora, R. ; Fein, O.; Laadan, D.; Wolfson, J.; Zeituny, M.; Kidron, R.; Kaufman, R. & Shaham, R. (2007). “Expecting irony: context versus salience-based effects”. Metaphor and Symbol. 22 (2). Pp. 119–146.
• Giora, R. (2011). “Will Anticipating Irony Facilitate it Immediately?” In M. Dynel (ed.), the Pragmatics of Humor Across Discourse Domains (19-31), Amsterdam: John Benjamins.
• Grice, H. P. (1975). “Logic and Conversation”. In P. Cole and J. Morgan (Eds.), Speech Acts: Syntax and Semantics (41–58). New York: Academic Press.
• Just, M. A.; Carpenter, P. A. & Wooley, J. D. (1982). “Paradigms and processes in reading comprehension”. Journal of Experimental Psychology: General. 111. Pp. 228–238.
• Katz, A. N. (1977). “Propositional Structure and Illocutionary Force”. NewYork: Thomas Y.Crowell.
• Kreuz, R, J. & Roberts, R. M. (1993). “The empirical study of figurative language in literature”. Poetics. 22. Pp. 151-169.
• MacWhinney, B. (1987). “The Competition Model”. In B. MacWhinney (Ed.), Mechanisms of Language Acquisition (249–308). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
• McKinney, C. J.; MacCormac, E. R. & Welsh-Bohmer, K. A. (1999). “Hardware and software for tachistoscopy: How to make accurate measurements on any PC utilizing the Microsoft windows Operating System”. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers. 31. Pp. 129-136.
• Schwoebel, J.; Dews, S.; Winner, E. & Srinivas, K. (2000). “Obligatory processing of the literal meaning of ironic utterances: further evidence”. Metaphor and Symbol. 15. Pp. 47–61.
• Shirazi Adl M. & Sasani F.(2013). “Perspective from cognitive linguistics point of view and its usage in fictional text analysis”. Language Related Research. 4 (1). 65-87. [In Persian].
• Thornton, R.; MacDonald, M. C. & Arnold, J. E. (2000). “The concomitant effects of phrase length and informational content in sentence comprehension”. Journal of Psycholinguistic Research. 29 (2).Pp. 195-203.
• Zajonc, R. B. (2000). “Closing the Debate over the Independence of Affect”. In J. P. Forgas(Ed.), Feeling and Thinking: the Role of Affect in Social Cognition(31–58). Cambridge: Cambridge University Press.