لزوم بازنگری سرفصل درس های رشته زبان و ادبیات فرانسه؛ مورد درس نمایشنامه

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر در چارچوب سیاستگذاری آموزشی دانشگاهی در ایران قرار می‌گیرد. هدف اصلی این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، بررسی ضرورت بازنگری محتوای کمّی و کیفی سرفصل درس نمایشنامه در رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه است. آنچه در این تحقیق ارائه شده است شامل سه قسمت می­شود: در بخش اول به مرور مبانی نظری بازنگری محتوای آموزشی می‌پردازیم. در بخش دوم، مقایسه‌ای بین وضعیت کنونی آموزش درس نمایشنامه در گروههای زبان و ادبیات فرانسه در ایران و سه دانشگاه معتبر خارجی صورت می‌گیرد و در بخش آخر به ارزیابی و ارائۀ پیشنهاد سرفصل، بر اساس تحلیل‌های پژوهش، برای این واحد درسی خواهیم پرداخت. در این مطالعه پرسش اصلی این است که سرفصل درس نمایشنامه در ایران در حیطۀ اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی نیازمند چه تغییراتی است و چگونه می‌توان به این تغییرات دست یافت؟ هدف از انجام پژوهش به‌دست دادن راهکار و پیشنهادی عملی، بومی و کاربردی‌ است. در نتیجه‌گیری، و پس از بررسی برنامه‌های درسی مختلف، به این نتیجه می‌رسیم که اولاً تغییر در سرفصل موجود و به­ویژه درمورد درس نمایشنامه امری است لازم. در انتها، با تکیه بر تحلیل‌ها و مطالعۀ تطبیقی انجام‌شده، چند موردِ کاربردی تدوین و پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد نهایی این پژوهش را می‌توان در اختیار کارگروه زبان‌ها و ادبیات خارجی در شورای تحول علوم انسانی قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 Aghazade, Moharam, “Tool For Designing Effective Learning Course”, The Passion for Change, N. 31 (1396), pp. 6-9
 Alizadeh, Elham, Letafati, Roya, Shairi, Hamidreza, Gashmardi, Mahmoudreza. “Challenges of the French Literature Curriculum at the Bachelor’s Level in Iran”. French Language and Translation Research, (2020/1399), 2(1), 188-169. https://doi.org/10.22067/rltf.v1i2.84490
 Arefi, Mahboubeh. “Strategic curriculum development in higher education”. Academic Center for Education, Culture and Research in Shahid Beheshti University. (1384).
 Bahrambeigy, Mehri. “A Look to French Language Courses (Literature and Translation)”. Sokhan-e- SAMT. N. 7 (1380): pp. 89-97.
 Bahrambeigy, Mehri. “Assessment of French Language Courses Academic Content Resources (Undergraduate) And Content Evaluation of SAMT French Department’s Books”. University Textbooks; Research and Writing, SAMT. N. 29 (1392): pp. 99-111.
 Bahrambeigy, Mehri. ‘’Desirable Characteristics In Compiling University Courses With Criticism Of French Language Courses’’. University Textbooks; Research and Writing, SAMT. N. 25 (1391): pp. 44-58.
 Basanj, Danial, Hakami, Azadeh. “Form and meaning, semasiological study of “Some credible stories about love”. IQBQ. Language Related Research (2020/1398); 10 (6) :87-111
 Fardanesh, Hashem. “The Headings and Their Place in Planning Higher Education in Iran”. Sokhan-e- SAMT. N.4 (1378): pp. 46-49.
 Fathi Vajargah, Kourosh. “Disposable Curriculum”. Journal of Curriculum Studies. N4 (1389): pp. 6-7.
 Khaghanizade, Morteza, Kourosh Fathi Vajargah. “University’s Curriculum Models”. Education Strategies in Medical Sciences. N.2 (1387): pp. 11-19.
 Klein, M. F. (1992). “A perspective on the Gap between Curriculum Theory and Practice.” Theory into Practice. 31(3). pp. 191-197.
 Mehrmohammadi, Mahmoud. “Curriculum: Theories, approaches and perspectives”. Tehran: SAMT, 1397.
 Mohsenpour Kebria, Hossein, Kourosh Fathi Vajargah, Mahboubeh Arefi, Abasalt Khorasani. “Providing a Model for Promoting Iranian Higher Education Curriculum Culture with a Data-Based Approach”. Research and Planning in Higher Education. N.23 (1396): pp. 71-98.
 Shobeiri, Leila. “Use of Literary Texts in Foreign Languages Teaching at the University: A task-based Approach in the Course of Translation of Prose and Poetry: Bachelor of French Language”. IQBQ. Language Related Research. (2020/1399); 11 (2) :115-149
 https://admission.umontreal.ca/programmes/baccalaureat-en-litteratures-de-langue-francaise/structure-du-programme/
 https://admission.umontreal.ca/programmes/maitrise-en-litteratures-de-langue-francaise/structure-du-programme/
 http://lettres.sorbonneuniversite.fr/IMG/pdf/brochure_master_recherche_et_programmes_des_seminaires_2017-2018.pdf
 www.paris-sorbonne.fr/IMG/pdf/brochure_lf_pour_lema_2017-2018.pdf
 https://www.unige.ch/lettres/framo/etudes/programme/