افتخاری، زهرا؛ سعداللهی، علی؛ کسبی، فاطمه (1384). «بررسی تأثیر زبان سمنانی بر میانگین طول گفته فارسی کودکان شش ساله طبیعی آمادگیهای وابسته به آموزش و پرورش سمنان». فصلنامۀ کومش، جلد 6، شمارۀ 4، صص. 291-296.
جعفری، سلیمه (1389) . ساخت و تعیین روایی و پایایی آزمون بازگویی داستان جهت ارزیابی ساختار زبان در کودکان 6 تا 7 ساله فارسی زبان . پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران.
خاصی، شهین (1388). تعیین میزان تداخل واژگانی دوزبان کردی-فارسی سال اول ابتدایی شهرستان ایلام. پایان-نامه کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران.
خانحسنی، سمیرا (1390). بررسی محیط دوزبانۀ کردی-فارسی بر پیشرفت سواد خواندن. پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
رستم بیک تفرشی، آتوسا؛ امیری، محمدعارف؛ عنایتی، صبا؛ رمضانی، احمد (۱۳۹۶). « تحلیل و مقایسه روایتهای نوشتاری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی پایه چهارم و پنجم شهر تهران ». کودکان استثنایی، شماره ۶۳، ۱۲۳-۱۳۶.
رمضانی، احمد؛ رستم بیک تفرشی، آتوسا؛ واسو جویباری، خدیجه (1393). «بررسی کاربرد زبانهای فارسی و مازندرانی در شهر جویبار»، زبانشناخت، 10، 31-50.
روحی، الناز؛ عزبدفتری، بهروز؛ عشایری، حسن (۱۳۹۵). « بررسی غنای واژگان و روانی زبان اول و دوم در دوزبانههای آذری-فارسی مبتلا به زبان پریشی». جستارهای زبانی، ۳۴، ۳۷۱-۳۸۹.
شکری، گیتی (1374). گویش ساری (مازتدرانی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیرعلیپور، اصغر، مسعود اسدی، محمد نظری، علی؛ شکوری، زینب (1392). «فراتحلیل نقش آموزشهای پیش از دبستان و دوزبانگی بر پیشرفت تحصیلی». مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار و تابستان 1392، دورۀ ششم، شمارۀ 1، صص. 137-154.
عصاره، فریده؛ بافتی، مونا (1391). زبانآموزی کودکان پیش دبستانی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
غلامعلی زاده، خسرو؛ قیطوری، عامر؛ کرانی، اکرم (۱۳۹۷). « بررسی تداخل نحوی کردزبانان کلهر ساکن کرمانشاه به هنگام تکلم به زبان فارسی معیار». جستارهای زبانی، ۴۴، ۲۰۹-۲۲۶.
فرازمند، فهمیه (1390). کاربرد مقولات معنایی فعل مرکب در کودکان پیش دبستانی با در نظر گرفتن عامل جنسیت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه الزهرا.
فیاضی، علی؛ صحراگرد، رحمان؛ روشن، بلقیس؛ زندی، بهمن (۱۳۹۶). « بررسی تأثیر دوزبانگی و جنسیت بر هوش زبانی و هوش ریاضی- منطقی با مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه». جستارهای زبانی، ۳۷، ۲۲۵-۲۴۸.
کرول، دیوید دبلیو (1391). روانشناسی زبان. ترجمۀ حشمتالله صباغی. انتشارات رشد.
کلباسی، ایران (138۹). فرهنگ توصیفی گونههای زبانی ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کمری، الهه (۱۳۹۵). « بررسی انسجام در گفتمان روایتی کودکان طبیعی تکزبانۀ فارسیزبان ». پژوهشهای زبانشناسی، شماره ۱۵، ۴۹-۶۸.
کیوانلو، جلال؛ مقداری، صدیقه سادات (1391). بررسی تأثیر دوزبانگی کردی-فارسی بر روی ساختار نحوی و کاربرد واژگان زبان فارسی . چکیدۀ مقالات اولین همایش ملی دوزبانگی و آموزش. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
August, D., & Shanahan, T. (2006). Developing literacy in secondlanguage learners. Report of the National Literacy Panel on LanguageMinority Children and Youth. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Berman, R. A., & Slobin, D. I. (Eds.). (1994). Relating events in narrative: A crosslinguistic developmental study. Hillsale, NJ: Erlbaum.
Black, J. B., & Wilensky, R. (1979). An evaluation of story grammars. Cognitive science, 3(3), 213-229.
Bohnacker, U. (2016). Tell me a story in English or Swedish: Narrative production and comprehension in bilingual preschoolers and first graders. Applied Psycholinguistics, 37(1), 19-48.
Chernobilsky, E. D. (2009). Linguistic competence of five and six year olds: Analysis of narrative samples of Russian, English and Russian-English bilingual speakers (Doctoral dissertation, Rutgers University-Graduate School-New Brunswick).
Dickinson, D., & Tabors, P. (Eds.). (2001). Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. Baltimore: Brookes.
Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Balčiūnienė, I., ... & Walters, J. (2015). Assessment of narrative abilities in bilingual children. Assessing multilingual children: Disentangling bilingualism from language impairment, 243-276.
Halliday, M., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London, England: Longman.
Harris, R. J., Lee, D. J., Hensley, D. L., & Schoen, L. M. (1988). The effect of cultural script knowledge on memory for stories over time. Discourse Processes, 11, 413-431.
Heilmann, J., Miller, J. F., Nockerts, A., & Dunaway, C. (2010). Properties of the narrative scoring scheme using narrative retells in young school-age children. American Journal of Speech-Language Pathology, 19(2), 154-166.
Herman, D. (2003). Narrative Theory and the Cognitive Sciences. Stanford, CA: CSLI.
Keen, S. (2007). Empathy and the Novel. New York: Oxford UP.
Kintsch, W., & Greene, E. (1978). Recalling and summarizing stories. Language, 40, 98-116.
Kintsch, W., & Van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological review, 85(5), 363.
Labov, W. 8: Waletzky, I. (1967). “Narrative analysis: Oral versions of personal experience”. Essays on the verbal and visual arts, 12-44.
Lakoff, G. (1972). Structural complexity in fairy tales .The study of man, 1,128-190.
Minami, M. (2005). Bilingual narrative development in English and Japanese—A form/function approach. In ISB4: Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism (pp. 1618-1629).
Nicolopoulou, A. (2011). Children's storytelling: Toward an interpretive and sociocultural approach. Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, 3(1), 25-48.
Oller, D. K., & Pearson, B. Z (2002). Assessing the effects of bilingualism: A background. In D. K. Oller & R. E. Eilers (Eds.), Language and literacy in bilingual children (pp. 3–21). Clevedon, UK: Multilingual Matters.
Palmer, Alan (2004). Fictional Minds. Lincoln: U of Nebraska P.
Petersen, D. B., Gillam, S. L., & Gillam, R. B. (2008). Emerging procedures in narrative assessment: The Index of Narrative Complexity. Topics in Language Disorders, 28(2), 115-130.
Peterson, C. (1990). The who when and where of early narratives. Journal of Child Language, 17, 433-455.
Prince, G. (1973). A grammar of stories: An introduction . Mouton.
Reilly, J. S. (1992). How to tell a good story: The intersection of language and affect in children's narratives. Journal of Narrative and Life History, 2, 355-377.
Stein, N. L., & Glenn, C. G. (1975). An Analysis of Story Comprehension in Elementary School Children: A Test of a Schema.
Uccelli, P., & Páez, M. M. (2007). “Narrative and vocabulary development of bilingual children from kindergarten to first grade: Developmental changes and associations among English and Spanish skills”. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 38(3), 225-236.
Van Dijk, T. A. (1972). Some aspects of text grammars: A study in theoretical linguistics and poetics (Vol. 63). Mouton.
Yule, G., & Brown, G. R. (1986). Discourse analysis. Cambridge University Press.