· آقاگلزاده، ف. (1394). زبانشناسی کاربردی (مسائل میان رشتهای زبان). تهران: علمی.
· آقاگلزاده، ف. (۱۳۹۵). روش تحقیق در زبان و زبانشناسی. تهران: روشنشناسان و جامعهشناسان.
· دبیرمقدم، م. (۱۳۹۵). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: سمت.
· سراج، ا. و همکاران.(1401). بررسی چینش متنی گفتارهای درخواست محور در شاهنامه فردوسی. متنشناسی ادب فارسی، 2 (54)، 19-40.
· عرب زوزنی، م.، و پهلواننژاد، م. (۱۳۹3). بررسی ساختار آغازگری در خطبۀ نهجالبلاغه اساس فرانقش متنی: نظریۀ نظاممند نقشی. پژوهشنامۀ نهجالبلاغه، 2(6)، 17ـ 37.
· فهیمنیا، ف. (۱۳۸9). توصیف و تحلیل نقشگرایانۀ آغازگر از منظر رویکرد هلیدی در کتابهای فارسی و انشای دانشآموزان دبستان. مجلۀ زبان و زبانشناسی، 6(12)، 41ـ 59.
· کاووسینژاد، س. (۱۳۸۱). ساخت مبتدا ـ خبری در زبان فارسی و اهمیت آن در انسجام متن نگرشی نقشگرا. رسالۀ دکتری. دانشگاه تهران.
· کاظمی، ف. (۱۳۹۲). نشانداری آغازگر در زبانهای فارسی و انگلیسی براساس رویکرد دستور نقشگرای نظاممند. جستارهای زبانی، 1(13)، ۱۲۵- ۱۴۹.
· مقداری، ص.، و یوسفی، م. (1401). تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبانشناسی زیستمحیطی. جستارهای زبانی، 1(67)، 99- 127.
· Aghagolzadeh, F. (2015). Applied linguistics and interdisciplinary issues of language. Elmi. [In Persian].
· Aghagolzadeh, F. (2016). Research methods in language and linguistics. Roshanshenasan and Jamehshenasan. [In Persian].
· Arabzouzani, M. A., & Pahlevannezhad, M. R. (2014). An investigation on the theme structure in Nahj-albalagheh Jihad lecture based on the textual metafunction of functional theory. Quarterly Journal of Nahj al balagha, 2(6), 17–37. [In Persian].
· Cummings, M. (2003). The role of theme and Rheme in contrasting methods of organization of texts. John Benjamins Publishing Company.
· Dabir-Moghaddam, M. (2016). Theoretical linguistics: Emergence and development of generative grammar (3rd ed.). SAMT. [In Persian].
· Eggins, S. (2004). An introduction to systemic functional linguistics (2nd ed.). Continuum.
· Fahimnia, F. (2010). The functional analysis of theme from the viewpoint of Halliday's approach in Persian reading textbooks and students' writings in primary schools. Journal of Language and Linguistics, 6(12), 41–59. [In Persian].
· Forey, G. (2002). Aspects of theme and their role in workplace texts [Unpublished doctoral dissertation]. University of Glasgow.
· Halliday, M. A. K. (1985). An introduction to functional grammar. Edward Arnold.
· Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). An introduction to functional grammar (4th ed.). Edward Arnold.
· Kavusinejad, S. (2002). The structure of theme-rheme in Persian and its importance in text cohesion: Functional view [Unpublished doctoral dissertation]. University of Tehran. [In Persian].
· Kazemi, F. (2009). Marked theme in Persian and English based on systemic functionalism. Language Related Research, 1(13), 125–149. [In Persian].
· Meghdari, S., & Yousefi, M. (2020). Critical discourse analysis of educational texts in nature schools: An ecolinguists perspectives. Language Related Research, 1(67), 99–127. [In Persian].
· Seraj, A., Allami, Z., Sassani, F., & Faghih Malekmarzban, N. (2022). The textual arrangement of request speeches in Ferdowsi's Shahnameh. Textual Criticism of Persian Literature, 2(54), 41–60. [In Persian].
· Thompson, G. (2014). Introducing functional grammar (3rd ed.). Routledge.
· Umiyati, M. (2019). Textual Metafunction in Donald Trump’s Speech “Recognizing Jerusalem as Occupied Palestine’s Capital”. International Journal of Systemic Functional Linguistics, 2(2), 55–60.
· Yule, G. (1986). Pragmatics. Oxford University Press.