آقاگل زاده، ف. (1394). زبانشناسی کاربردی ( مسایل میان رشته ای زبان ). انتشارات علمی و فرهنگی.
آقاگل زاده، ف. (۱۳۹۵). روش تحقیق در زبان و زبانشناسی. روشن شناسان و جامعه شناسان.
دبیرمقدم، م. (۱۳۹۵). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. انتشارات سمت.
سراج، ا. & همکاران.(1401). بررسی چینش متنی گفتارهای درخواست محور در شاهنامه فردوسی.نشریه علمی متن شناسی ادب فارسی. 2 (54)، 19-40.
عرب زوزنی، م. & پهلوان نژاد، م. (۱۳۹3). بررسی ساختار آغازگری در خطبه نهج البلاغه اساس فرانقش متنی: نظریه نظام مند نقشی. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، 2(6)، 37- 17.
فهیم نیا، ف. (۱۳۸9). توصیف و تحلیل نقش گرایانه آغازگر از منظر رویکرد هلیدی در کتابهای فارسی و انشای دانش آموزان دبستان. مجله زبان و زبان شناسی، 6(12)، 41-59.
کاووسی نژاد، س. (۱۳۸۱). ساخت مبتدا-خبری در زبان فارسی و اهمیت آن در انسجام متن نگرشی نقشگرا. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
کاظمی، ف. (۱۳۹۲). نشانداری آغازگر در زبانهای فارسی و انگلیسی بر اساس رویکرد دستور نقشگرای نظام مند. فصلنامه جستارهای زبانی، 1(13)، ۱۲۵- ۱۴۹.
مقداری، ص. & یوسفی، م. (1401). تحلیل انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبانشناسی زیست محیطی. فصلنامه جستارهای زبانی، 1(67)، 99- 127.
References
Aghagolzadeh, F. (2015). Applied linguistics and interdisciplinary issues of language.
Aghagolzadeh, F. (2016). Research methods in language and linguististics.
Arabzouzani, M. A., & Pahlevannezhad, M.R. (2014). An investigation on the theme structure in Nahj-albalagheh Jihad lecture based on the textual metafunction of functional theory. Quarterly Journal of Nahj al balagha, 2(6),17-37
Cummings, M. (2003). The role of theme and Rheme in contrasting methods of organization of texts. Benjamins.
Dabir-Moghaddam, M. (2016). Theoretical linguistics: Emergence and development of generative grammar (3rd ed.).
Eiggins, S. (2004). An introduction to systematic functional linguistics 2nd edition. Continuum.
Fahimnia, F. (2010). The functional analysis of theme from the viewpoint of Halliday's approach in Persian reading textbooks and students' writings in primary schools. Journal of Language and Linguistics, 6(12), 41-59.
Forey, G. (2002). Aspects of theme and their role in workplace texts [Unpublished doctoral Dissertation]. University of Glasgow.
Halliday, M.A.K., &Mathiessen, C. M.I.M. (2014). 4th edition. An introduction to functional grammar. Edward Aronld.
Halliday, M.M.K. (1985). An introduction to functional grammar. Edward Arnold.
Kavusinejad, S. (2002). The structure of theme-Rheme in Persian and its importance in text cohesion: Functional view [Unpublished doctoral dissertation]. Tehran University.
Kazemi, F.( 2009). Marked theme in Persian and English based on systemic functionalism. Language Related Research. 1(13), 125- 149.
Meghdari,S. & Yousefi,M.(2020). Critical discourse analysis of educational texts in nature schools: An ecolinguists perspectives. Language Related Research. 1(67) 99- 127.
Seraj, A. Allami, Z. Sassani, F. & Faghih Malekmarzban, N.(2022). The textual arrangement of request speeches in Ferdowsi's Shahnameh.Textual Criticism of Persian Literature, 2(54).
Thomson, G. (2014). Introducing functional grammar 3nd edition. Routledge.
Umiyati, M. (2019). Textual Metafunction in Donald Trump’s Speech “Recognizing Jerusalem as Occupied Palestine’s Capital”. International Journal of Systemic Functional Linguistics, 2(2), 55-60.
Yule, G. (1986). Pragmatics. Oxford University Press.