رابطه راهبردهای یادگیری زبان دوم، اشتیاق یادگیری و رابطه آن با مهارت نوشتاری در برنامه درسی نگارش زبان عربی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
راهبردهای یادگیری زبان به رفتارها، فرایندها و رویکردهایی اشاره دارد که یادگیرنده بصورت هدفمند و منسجم اطلاعات تازه را دریافت کرده و بطور موثر بکار میگیردو سبب خودآموزی، خودکنترلی و مسئولیت پذیری زبانآموز میشود.مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان دوم، اشتیاق یادگیری و مهارت نوشتاری در برنامه درسی نگارش زبان عربی دانشجویان دختر کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی است؛ زیرا در این زمینه پژوهش قابل توجهی انجام نشده است.این پژوهش توصیفی-همبستگی است. به­این منظور تعداد 70 دانشجوی دختر کارشناسی زبان و ادبیات عربی سال 1398 به­روش تمام‌شماری به­عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های لازم از طریق پرسشنامه‌های­ راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، اشتیاق یادگیری شافلی و همکاران (2002) و مهارت نوشتاری محقق ساخته جمع­آوری گردید و با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های نشان داد که بین متغیرهای راهبردهای یادگیری زبان، مولفه­های آن (به­جز راهبرد عاطفی) و اشتیاق یادگیری با مهارت نوشتاری زبان عربی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، راهبردهای یادگیری زبان و اشتیاق یادگیری 17 درصد تغییرات مهارت نوشتاری را تبیین کردند. به این معنا که با بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان و بهبود اشتیاق یادگیری، توانش مهارت نوشتاری زبان­آموزان افزایش می­یابد. به­لحاظ کاربردی، یافته­ها و پیشنهادات پژوهش حاضر را می­توان به­عنوان الگویی جهت گنجاندن راهبردهای یادگیری زبان دوم و تقویت اشتیاق یادگیری در برنامه­های درسی معرفی کرد. به­طور خاص، دستاورد اصلی پژوهش را می­توان استفاده از راهبردهای یادگیری زبان و تقویت اشتیاق یادگیری در زمینه بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان زبان و ادبیات عربی دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اسماعیلی، س. و متقی‌زاده، ع. (1396). بررسی تأثیر مهارت‌های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران. جستارهای زبانی. 85 ش 2، 125-101.
روشن، م. و ملایی، س. (1399). رابطه بین هوش‌های چندگانه گاردنر با مهارت نوشتاری دانشجویان زبان و ادبیات عربی. انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. ، 112-89.
زمانی، ع.، متقی‌زاده، ع.، نظری منظم، ه.، و نعمتی، م. (2021). فاعلیه استخدام الطریقه التکاملیه فی تعلیم مهاره الکتابه المتقدمه لطلاب مرحله البکالوریوس (دراسه شبه تجریبیه فی جامعتی طهران والشهید بهشتی. دراسات فی العلوم الإنسانیه.28(2)، 170-151.
صحرایی، ر.‌ م.، خالقی زاده، ش.(1391). راهبردهای یادگیری زبان دوم:در جستجوی نمایه‌ای برای زبان فارسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(26)، 3-30.
صدیقی فر، ز. و خالقی زاده، ش. (1397). راهبردهای حافظه ای، شناختی و جبرانی: بررسی ارتباط بین به کارگیری راهبردها با میزان موفقیت فارسی آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن . جستارهای زبانی. ۹ (۱)، 113-138.
عباسی، م.، درگاهی، ش.، محمد علیپور، ز. و محرابی ع. (1394). نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی درپیش‌بینی تعلل‌ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 15(3)،293-303.
عیسی نژاد، ا. و علیدادی، ح. (1397). رابطه خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم در دانش آموزان دو زبانه (برازش مدل ساختاری). روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(5)، 15-29.
نعامی، ع. و پیریایی، ص. (1391). رابطۀ ابعاد انگیزش ‌تحصیلی با اشتیاق ‌تحصیلی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز. پژوهش در نظام های آموزشی، 6(16)، 29-42.
وکیلی‌فرد ،ا.، و حیدری خسرو، پ.(1401). بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسی‌آموزان چینی. جستارهای زبانی،13(4)، 659-690.
References
Abbasi M., Dargahi, S., Mohammad alipor, Z., Mehrabi, A. (2015). The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education, 15, 293-303. [In Persian].
Asghar, H. (2014). Patterns of engagement and anxiety in university students: First year to senior year. Psychology Applications & Developments Advances in Psychology and Psychological Trends Series, ed. Clara Pracana, 248-259.
Beltrán, J. A. (1996). Concept, development, and current trends of instructional psychology. In J. Beltran & C. Genovard (Eds (Eds), Instructional psychology (pp. pp. 19–86). Madrid: Sintesis.
Çapri, B., Gündüz, B., & Akbay, S.V. (2017). Utrecht Work Engagement Scale-Student Forms’ (UWES-SF) Adaptation to Turkish, Validity and Reliability Studies, and the Mediator Role of Work Engagement between Academic Procrastination and Academic Responsibility. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(2), 411–435
Ceylan, E, & Harputlu, L. (2015). Metacognition in reading comprehension.The Literacy Trek,1(1), 5-14.
Elise, R. (2001). Individual differences in second Language learning. Lecture given at national chengchi university, September, 2001.
Esmaili, S., Motaghizadeh, E. (2017) An investigation of effect of critical thinking skills on reading comprehension of literary Arabic texts among Iranian Language and Literature Arabic students. Language Related Research; 8 (2), 101-125. [In Persian].
Fan, N. (2020). Strategy Use in Second Language Vocabulary Learning and Its Relationships with the Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge: A Structural Equation Modeling Study. Frontiers in Psychology, 11(752), 1-14.
Feredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Green, J. M., & Oxford, R. (1995). Acloser look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL Quarterly, 29 (2), 261-297.
Han, T. (2015). Foreign Language Learning Strategies in the Context of STEM
Education. Gist Education and LearninG Research Journal, 11, 79-102.
Issa Nejad, O., & Alidadi, H. (2018). Relationship between self-regulated learning and metacognitive reading strategies with second language learning problems in bilingual students (structural model fit). Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 5 (5), 15-29. [In Persian].
Lee, J., & Shute, V. J. (2010). Personal and social-contextual factors in K–12 academic performance: An integrative perspective on student learning. Educational Psychologist, 45(3), 185-202.
Lee, Y., Chodorow, M., Gentile, C. (2016). Investigating patterns of writing errors for different L1 groups through error-coded ESL learners’ essays. Foreign Languages Education, 23(1), 169-190.
Montaño-González, J.X. (2017). Learning Strategies in Second Language Acquisition. US-China Foreign Language, 15(8), 479-492.
Neami,A., & Piryaei, S. (1391). The relationship between the dimensions of motivation and education with the enthusiasm and education of third year high school students in Ahvaz. Research in Educational Systems, 6 (16), 29-42. [In Persian].
O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Oxford, R.L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Newbury House, New York.
Oxford, R. L. (1993). Research on second language learning strategies. Annual Review of applied linguistics 13, 175-187.
Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: An overview. Oxford, GALA 2003: 1-23. Retrieved from http://web.ntpu.edu.tw/%7elanguage/workshop/read2.pdf
Oxford, R. L. (2011). Teaching and researching language learning strategies. Harlow, Essex, UK: Pearson Longman.
Rose, H. (2012). Language learning strategy research: Where do we go from here? Studies in Self Access Learning, 3(2), 137–148
Roshan, M., & Mollaye, S. (2020). The Relationship between Gardner Multiple Intelligences & Writing Skill of Arabic Language &Literature Students. Journal of the Iranian Association of Arabic Language & literature, 56, 89-112. [In Persian].
Sahraei, R., & Khaleghizadeh, S. (2012). Second language learning strategies: In search of an index for Persian language. Journal of Educational Psychology, 8 (26), 3-30. [In Persian].
Salanova, M., W. B. Schaufeli, I. Martínez and E. Bresó. (2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping 26: 1–18.
Salmela-Aro, K., & Upadaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory: energy, dedication, and absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment, 28, 60-67.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92.
Sedighifar Z, khaleghizadeh S. Memory. (2018) Cognitive and Compensation Strategies: The Relationship between Application of Strategies and non-Iranian Persian Learners' Success in writing skills. Language Related Research; 9 (1):113-138. [In Persian].
Siu, O. L., A. B. Bakker and X. Jiang. (2014). Psychological capital among university students: Relationships with study engagement and intrinsic motivation. Journal of Happiness Studies, 15(4): 979–994.
Smith, S.A.; Briggs, J.G.; Pothier, H. (2018). Exploring Variation in Reading Comprehension among Young Adult Spanish-English Bilinguals: The Role of Environmental Language Contact and Attitudes toward Reading. International Journal of Bilingualism, 22, 695–716.
Szyszka, M. (2017). Pronunciation learning strategies and language anxiety: In search of an interplay. Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG.
Taheri, H., Sadighi, F., Bagheri, M.S., & Bavali, M. (2020) Investigating the relationship between Iranian EFL learners’ use of language learning strategies and foreign language skills achievement, Cogent Arts & Humanities, 7(1), 1-38
Vakilifard A, Heydari Khosro P. (2022). Investigating the Relationship between Personality Type, Learning Styles and Strategies in Chinese learners of the Persian Language. Language Related Research; 13 (4):659-690. [In Persian].
Wang, M. T., Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement. American Educational Research Journal, 47(3), 633-662.
Wang, M. T, Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12–23.
Wood, L., Smith, J., Varjas, K., & Meyers, J. (2016, March). Engaging Upstanders: Class-Wide Approach to Promoting Positive Bystander Behavior. In School Psychology Forum, 10(1), 66-77.
Yu, B. (2019). The Predicting Roles of Approaches to Learning, L2 Learning Motivation, L2 Learning Strategies and L2 Proficiency for Learning Outcomes: A Comparison between Mainland and Hong Kong Chinese Students. Educ. Stud, 45, 520–532.
Zamani, Ad., & Motaghizadeh, E., Nazari Monazam, H., Nemati, M. (2021). The Effectiveness of Using the Integrated Method in Teaching the Skill of "Advanced Writing" to Undergraduate Students: A Semi-empirical Study at Universities of Tehran and Shahid Beheshti. The Journal of Research in Humanities. 28(2), 151-170 [in Arabic].
Zhang, Z.V., & Hyland, K. (2018). Student engagement with teacher and automated feedback on L2 writing. Assessing Writing, 36, 90–102.
Zhang, X., and Lu, X. F. (2015). The relationship between vocabulary learning strategies and breadth and depth of vocabulary knowledge. Modern Lang. J. 99, 740–753.
Zhang, H., Dai, Y., & Wang, Y. (2020). Motivation and Second Foreign Language Proficiency: The Mediating Role of Foreign Language Enjoyment. Sustainability, 12, 1-13.
Zhao, L. L. (2015). On Writing Strategies of Enhancing Students’ Writing Skills. Higher Education of Social Science, 9(6), 70-74.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404