شناسایی ژست‌های بیانگر حالت‌های ذهنی از منظر علوم شناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد دانشگاه شهید بهشتی
4 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
دراین مطالعه 30 هیجان به صورت القایی به پنجاه بازیگر تئاتر داده شده و آنها برای هر حالت‌ذهنی، یک فرم بدنی طراحی کردند. دراین فرایند دوهزار تصویر از ژست بازیگران جمع‌آوری شد. تصاویر توسط 321 نفر تماشاگر به‌صورتِ تصادفی مورد نظرسنجی قرارگرفت و ازمیانِ آنها ژستهایی که بالاترین امتیاز را دراین نظرسنجی دریافت کردند، انتخاب شد. پایایی و روایی تصاویر منتخب ازطریق نرم افزاری که برای آزمون ذهنخوانی ازطریق بدن طراحی شده بود، ارزیابی شد. این مطالعه از‌طریق تهیه و طراحی آزمون و اجرای آزمون و تحلیل و ثبت نتایج آزمون به نتایج زیر رسید.

باتوجه به نتایج آماری مشخص شد که بدن توانایی انتقال حالت‌ذهنی را دارد. ما میتوانیم از فرم بدن افراد، به حالتهای ذهنی آنها پی ببریم. 30 هیجان براساس حالتهای ذهنی «هدف» در مطالعات بارون کوهن، مشخص شد. ارتباط میان ذهنخوانی ازطریقِ بدن با ذهنخوانی ازطریقِ چشم مورد ارزیابی قرار گرفت. تصاویر منتخب جهت طراحی آزمون ذهنخوانی ازطریقِ بدن شناسایی و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.

اولین بانک تصاویر بیان‌گرِ حالت‌های ذهنی ازطریق بدن بازیگران تهیه و طراحی گردید. در درک حالت‌های ذهنی،‌ زنان عملکرد بهتری نسبت به مردان دارند. بدن نسبت به چشم‌ها، در بیان حالت‌های ذهنی از گویایی بیشتری برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
• Adolphs, R. (2009). The social brain: neural basis of social knowledge. Annu Rev Psychol, 60, 693-716. doi:10.1146/annurev.psych.60.110707.163514.
• Alonzo, A., Chan, G., Martin, D., Mitchell, P. B., & Loo, C. (2013). Transcranial direct current stimulation (tDCS) for depression: analysis of response using a three-factor structure of the Montgomery-Asberg depression rating scale. J Affect Disord, 150(1), 91-95. doi:10.1016/j.jad.2013.02.027.
• Astington, J. W., & Edward, M. J. (2010). The development of theory of mind in early Childhood.
• Baron-Cohen, S., Bowen, D. C., Holt, R. J., Allison, C., Auyeung, B., Lombardo, M. V., . . . Lai, M.-C. (2015). The “reading the mind in the eyes” test: complete absence of typical sex difference in~ 400 men and women with autism. PloS one, 10(8), e0136521.
• Baron-Cohen, S., Tager-Flusberg, H., & Cohen, D. J. (2000). Understanding Other Minds: Perspectives from Developmental Cognitive Neuroscience: Oxford University Press.
• Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001). The “Reading the Mind in the Eyes” Test revised version: a study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 42(2), 241-251.
• Dunbar, R. (1998). The Social Brain Hypothesis (Vol. 6).
• Friedenberg, J., & Silverman, G. (2015). Cognitive Science: An Introduction to the Study of Mind: SAGE Publications.
• Friedenberg, J., & Silverman, G. (2016). Cognitive science: An introduction to the study of mind: Sage.
• Glass, L. (2014). the body language of liars: from little white lies to pathological deception.
• Golan, O., Baron-Cohen, S., Hill, J. J., & Golan, Y. (2006). The "reading the mind in films" task: complex emotion recognition in adults with and without autism spectrum conditions. Soc Neurosci, 1(2), 111-123. doi:10.1080/17470910600980986.
• Golan, O., Baron-Cohen, S., Hill, J. J., & Golan, Y. (2006). The “reading the mind in films” task: complex emotion recognition in adults with and without autism spectrum conditions. Soc Neurosci, 1(2), 111-123.
• Golan, O., Baron-Cohen, S., Hill, J. J., & Rutherford, M. (2007). The ‘Reading the Mind in the Voice’test-revised: a study of complex emotion recognition in adults with and without autism spectrum conditions. Journal of autism and developmental disorders, 37(6), 1096-1106.
• Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance: Cambridge University Press.
• Mahigir, S. (2017). The Effectiveness of Trans Cranial Direct Current Stimulation of the Orbitofrontal Cortex on Mind reading ability. Semnan University.
• Moore, C. (2010). Social Cognition in Infancy. Ecyclopedia on Early Childhood Development, 1-4.
• Nejati, V. (2014). Learning Farsi Version of Reading Mind from Voice (FVRMFV): Designing and evaluation of psychometric properties. J Res Behave Sci, 12(1), 34-43.
• Newen, A., Vogeley, K., & Zinck, A. (2008). Social cognition, emotion and self-consciousness: a preface. Conscious Cogn, 17(2), 409-410. doi:10.1016/j.concog.2008.03.016.
• Pease, A. (2000). Questions are the answers: how to get to "yes" in network marketing.
• Pouriliyaei, S. (2014). The Persian version of Reading the Mind in the Eyes (RME) Test and its psychometric properties.
• Sabbagh, M. A. (2004). Understanding orbitofrontal contributions to theory-of-mind reasoning: implications for autism. Brain Cogn, 55(1), 209-219. doi:10.1016/j.bandc.2003.04.002.
• Singer, T. (2006). The neuronal basis and ontogeny of empathy and mind reading: review of literature and implications for future research. Neurosci Biobehav Rev, 30(6), 855-863. doi:10.1016/j.neubiorev.2006.06.011.
• Symons, D. K. (2004). Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self–other understanding. Developmental Review, 24, 159–188.
• Tager-Flusberg, H., & Sullivan, K. (2000). A componential view of theory of mind: evidence from Williams syndrome. Cognition, 76(1), 59-90.
• Tamietto, M., Latini Corazzini, L., de Gelder, B., & Geminiani, G. (2006). Functional asymmetry and interhemispheric cooperation in the perception of emotions from facial expressions. Exp Brain Res, 171(3), 389-404. doi:10.1007/s00221-005-0279-4.
• Yousef Vatankhah, A. (2019). Study of actor gestures in presenting mental States with cognitive approach. Tarbiat Modares University.
• Yousef Vatankhah, A., Nejati, V., Farahani, H., & Khaki, M. (2020). Determination of six expressive postural positions for basic emotional states. Journal of Research in Behavioural Sciences, 18(3), 0-0.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404