Analyzing feminine images of language in "Autumn is the last season of the year" by Nasim Marashi Based on Sarah Mills pattern: A critical research in literary discourse

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor of Linguistics, department of English language ,faculty of Humanities , Yasouj University
2 PHD student of Yasouj University
Abstract
Women's writing and its difference with the language of male writers has been one of the subjects of attention of researchers. "Feminist Stylistics" is a book in which "Sarah Mills" has presented a specific model for the analysis and investigation of women's language through linguistic issues. The purpose of this research is to clarify the three levels of Mills' linguistic pattern, to find examples of this pattern and how to show its levels in the novel "Autumn is the last season of the year" by "Nasim Marashi". The present study analyzed the desired work with a descriptive-analytical method to find the characteristics of women's writing and the findings show that the author's language, influenced by his gender, imitates the Mills model in the following cases: 1- Vocabulary level: special words for women, gender and color words, Cursing and profanity, relying on emotional words, detailing with attributes and the sequence of additions, ambiguities and intensifiers. 2- Syntactic level: use of short, simple, descriptive, detail-oriented, emotional and exclamatory sentences, meta-linguistic sign of three points, questions in the form of hadith of the self, female imagination and illusion. 3- Discourse level: some story elements, women's problems, emotional relationships and love, beliefs and superstitions, patronizing tone, nostalgia, self-censorship and misogyny.

Keywords

Subjects


1-باطنی، م. (1354). مسائل زبانشناسی نوین، تهران: آگاه.
2-براهنی، ر. (1393). تاریخ مذکر، تهران: نگاه.
3-برتنس، ه. (1400). مبانی نظریه ادبی، ترجمه م. ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
4-زرشناس، ش. (1378). جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران: کانون اندیشه جوان.
5-سلدن، ر. و ویدوسون، پ. (1400). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه ع. مخبر، تهران: بان.
6-شاملو، ا. (1372). هوای تازه، تهران: نگاه.
7-شمیسا، س. (1400). مکتب‌های ادبی، تهران: قطره.
8-فاولر، ر. (1390). زبان‌شناسی و رمان، ترجمه م. غفاری، تهران: نی.
9-فتوحی رودمعجنی، م. (1398الف). سبک‌شناسی(نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها)، تهران: سخن.
10-فتوحی رودمعجنی، م. (1398ب). نظریه و نقد ادبی(درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای)، تهران: سمت.
11-گرین، گ. و جیل ل. (1383). درسنامه نظریه و نقد ادبی، ترجمه ل. بهرانی محمدی و دیگران، ویراستاری ح. پاینده، تهران: روزگار.
12-مرعشی، ن. (1397). پاییز فصل آخر سال است، تهران: چشمه.
13-مستور، م. (1394). مبانی داستان کوتاه، تهران: مرکز.
14-میرصادقی، ج. (1376). عناصر داستان، تهران: سخن.
15-میلز، س. (1401). گفتمان، ترجمه ن. حسنلی، تهران: نشانه.
16-نجف‌زاده بارفروش، م. (1368). واژه‌نامه مازندرانی، تهران: بنیاد نیشابور.
17-وردانک، پ. (1397). مبانی سبک‌شناسی، ترجمه محمد غفاری، تهران: نی.
18-Mills. S. (2005). Feminist Stylistics. second ed. published in the Taylor& Francis e-library.
مقاله و پایان‌نامه
19-ارباب، س. (1391). «بررسی و طبقه‌بندی دشواژه‌های رایج زبان فارسی در تداول عامه»، پژوهش‌های زبان‌شناسی تطبیقی، 4، 107-124.
20-اکبرپور بهمنیری، ف. (1401). «شخصیت و شخصیت‌پردازی در رمان پاییز فصل آخر سال است از نسیم مرعشی»، کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
21-جعفری، م. و دیگران. (1400). «سیر انگاره‌های زنانه زبان در دو کتاب یکشنبه آخر و دختر شینا با نگاهی به رویکرد زبانی سارا میلز»، متن‌پژوهی ادبی، 25، 59-85.
22-جوان، م. و طلوعی‌آذر، ع. (1401). «اومانیسم در رمان پاییز فصل آخر سال است نسیم مرعشی»، پژوهش‌های اخلاقی، 2، 173-200.
23-حسینی، م. (1384). «روایت زنانه در داستان نویسی زنانه»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، 93، 94-101.
24-دلبری ، ح و دیگران. (1396). «بررسی متغیر جنسیت با تکیه بر زبان زنانه در رمان کنیزو اثر منیرو روانی‌پور»، پژوهش‌های ادبی، 58، 48-31.
25-روشنفکر، ک و دیگران. (1392). «بررسی گونه کاربردی زبانزنانه در مرثیه معاصر(با تاکید بر مرثیه‌های سعاد صباح)»، جستارهای زبانی، 16، 136-111.
26-زارع‌عیوق، ن. (1395). «سبک زنانه در داستان‌های کوتاه فارسی بر اساس چارچوب سارا میلز(بررسی داستان‌های کوتاه غزاله علیزاده و مصطفی مستور»،‌ کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
27-زارع‌کهن، م. و دانشگر آ. (1401). «ردپای رویکرد زبانی سارا میلز در رمان تصرف عدوانی اثر اندرشون و رمان ماه کامل می‌شود اثر وفی»، فصلنامه علمی- تخصصی زبان فارسی، 10، 39-62.
28-کهنمویی‌پور، ژ. و عبداللهی، ا. (1401). «هم‌گفت‌گرایی در دو رمان معاصر ایرانی و فرانسوی: پاییز فصل آخر سال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، 27، 81-111.
29-گذشتی، م. و دیگران. (1399). «مشخصه‌های زنانه‌نویسی در ادبیات داستانی با نگاهی به رمان "سگ و زمستان بلند" شهرنوش پارسی‌پور بر اساس سبک‌شناسی فمنیسیتی سارا میلز»، دو فصلنامه تاریخ ادبیات، 13، 47-71.
30-گذشتی، م. و دیگران. (1401). «مؤلفه‌های زنانه‌نویسی در رمان "اهل غرق" منیرو روانی‌پور با تکیه بر سبک‌شناسی فمنیستی سارا میلز»، سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، 16، 45-83.
31-محمودی بختیاری، ب. و دهقان، م. (1392). «رابطه زنان و جنسیت در رمان معاصر فارسی»، زن در فرهنگ و هنر، 5، 543-556.
32-نصیری، ف. (1400). «تحلیل گفتمان انتقادی رمان پاییز فصل آخر سال است بر اساس رویکرد فرکلاف»، کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی، تهران.
33-نیک‌منش، م. و برجی‌خانی، م. (1392). «تجلی نوشتار زنانه در کتاب دا»، دوفصلنامه علمی پژوهشی زبان‌پژوهی، 4، 251-230.
34-یونسی، خ. و دیگران. (1396). «نشانه‌های سبک زنانه در ادبیات داستانی معاصر»، ادبیات پارسی معاصر(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 3، 93-124.

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 13 July 2025