آیدی، د. (2010). پدیدارشناسی تکنیک. ترجمة م، فرهادپور و ص، نجفی (1388). اطلاعات حکمت و معرفت، 43، 23-2.
اسکویی، گ.، رهبرنیا، ز.، و شعیری، ح.ر. (1402). تحلیل نشانه-معناشناختی تعاملی مراسم آیینی «چله هاوین» با تأکید بر نظریه کارناوال باختین. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 8(1)، 13-4.
بابک معین، م. (1394). معنا به مثابه تجربه زیسته گذر از نشانه شناسی کلاسیک، تهران: نشر سخن.
پیراوی ونک، م. (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، آبادان: نشر پرسش.
راسل، ج. (2021). متاورس: مقدمهای بر دنیای شگفتانگیز متاورس. ترجمة ک، علی تقوی (1401). تهران: راه پرداخت.
سیادت، ص.، غفاری، م.، و کوثری، ف. (1401). متاورس کلید ورود به دنیای جدید. تهران: آتینگر.
شعیری، ح. ر. (1401). نشانه-معناشناسی سبک زندگی. دوفصلنامه پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد، 1(1)، 153-170.
شعیری، ح. ر. (1398 الف). تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان اجتماعی مد: از عقل محوری تا آرمانگرایی. فصلنامه زبانشناسی اجتماعی، 2(2)، 38-31.
شعیری، ح. ر. (1398 ب). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
شعیری، ح. ر. (1398 ج). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
گرمس، الف. ژ. (1987). نقصان معنا: عبور از روایتشناسی ساختارگرا زیباییشناسی حضور (چاپ دوم)، ترجمه و شرح ح. ر. شعیری (1399). تهران: نشر خاموش.
هاتفی، م. (1399). عبور از گفتمان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هاراوی، د. (1985). مانیفست سایبورگ. ترجمة الف. قضایی (1387). تهران: نشر گل آذین.
Alcantara, A. C., & Michalak, D. L. (2023). The Metaverse narrative in the matrix resurrections: a semiotic analysis through costumes, In: Raposo, D., Neves, J., Silva, R., Correia Castilho, L., Dias, R. (eds). Advances in Design, Music and Arts II. EIMAD 2022, 260-268.
Babak Moein, M. (2015). Manaa Be Masabe Tajrobeh Zisteh Gozar Az Neshaneh Shenasi Klasik, Tehran: Sokhan Press.
Bogler, R. (2021). Finding Wholes in the Metaverse: Posthuman Mystics as Agents of Evolutionary Contextualization. Religions, 12(768), 1-15.
Bruun, A. & Stentoft, M. (2019). Lifelogging in the wild: Participant Experiences of Using Lifelogging as a Research Tool. Proceedings of the 17th IFIP TC13 International Conference on Human-Computer Interaction – INTERACT, 431-451.
Greimas, A. J. (1987). De I'imperfection. Translated and explaind by H. R. Shairi. Tehran: Khamoosh Press.
Grieves, M. & Vickers, J. (2017). Digital Twin: Mitigating Unpredictable, Undesirable Emergent Behavior in Complex Systems, In: Kahlen, J., Flumerfelt, S., Alves, A. (eds). Transdisciplinary Perspectives on Complex Systems, 85-113.
Haraway, D. (1985). A Cyborg Manifesto. Translated by A. Ghazaee. Tehran: Gol Azin Press.
Hatefi, M. (2020). Oboor Az Goftman. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Ihde, Don (2010). A phenomenology of technics. Translated by M. Farhadpour & S. Najafi.
Ettealat Hekmat va Marefat, 43, 2-23.
Joy, A., Zhu, Y., Pena, C., & Brouard, M. (2022). Digital future of luxury brands: Metaverse, digital fashion, and non-fungible tokens. Strategic Change, 31(3), 337-343.
Kim, D., Lee, H. K., & Chung, K. (2023). Avatar-mediated experience in the metaverse: The impact of avatar realism on user-avatar relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103-382.
Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C., & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of LATEX Class Files, 14(8): 1-66.
Liu, J., & Gao, G. (2022). The Metaverse: The Essential Characteristics of “Full Body Immersion” and the Risk of Addiction. Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences, ISEMSS 2022, 3564-3569.
Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1994). Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum. Telemanipulator and Telepresence Technologies, International Society for Optics and Photonics, SPIE, 2351, 282 – 292.
Mohammadi, N., Vimal, A., & Taylor, J. (2020). Knowledge Discovery in Smart City Digital Twins. Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, 1656–1664.
Molina Ahumada, E. P., & Gherlone, L. (2019). Cyberspace and Semiotics of Otherness. De Signis, 30, 53-62.
Nevelsteen, K. (2018). Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and metaverse. Computer Animation and Virtual Reality Worlds, 29(1), e1752.
Oskui, G., Rahbarnia, Z., & Shairi, H. (2023). The Semiotic-Semantic Analysis of the "Cheleh Havin" Ritual Ceremony with an Emphasis on Bakhtin's Carnivalesque. Theoretical Principles of Visual Arts, 8(1), 4-13.
Piravi vanak, M. (2010). Merleau-Ponty's phenomenology, Abadan: Porsesh Press.
Russell, J. (2021). Metaverse for Beginners. Translated by K. Ali Taghavi. Tehran: Rah Pardakht.
Shairi, H. (2023). Sign-Semantics of Lifestyle. Linguistic Studies: Theory and Practice, 1(1), 153-170.
Shairi, H. R. (2019). Neshaneh Manashenasi Adabiat: Nazarieh Va Ravesh-e Tahlil-e Goftman Adabi (2nd ed.). Tehran: Tarbiat Modares University Press.
Shairi, H. R. (2019). Semiotic Analysis of Vogue’s Social Discourse: From Rationalism to Idealism. Journal of Sociolinguistics, 2(Issue 4 (Serial 6)), 31-38.
Shairi, H. R. (2019). Tajzieh Va Tahlil-e Neshaneh Manashenakhti-e Goftman. Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Islamic Sciences and the Humanities (SAMT).
Siadat, S., Ghafari, M., & Kosari, F. (2022). Metaverse Kelid-e Vorood Be Donyaye Jadid. Tehran: Atinegar.
Verbeek, P. (2008). Cyborg intentionality: rethinking the phenomenology of human-technology relation, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 7, 387-395.
Zhang, Z. (2023). The Wave of Digital Revolution: New Trends in the Emergence, Participation, and Presentation of Metaverse Art. Master thesis, Sotheby’s Institute of Art.
URLs
URL1: https://www.nike.com/kids/nikeland-roblox
URL2: https://www.coca-colacompany.com/media-center/coca-cola-to-offer-first-ever-nft-collectibles
URL3: https://www.thedrum.com/creative-works/project/vmlyr-wendys-keeping-fortnite-fresh
URL4: https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-vitalizes-future-mobility-in-roblox-metaverse-space.html
URL5: https://www.samsung.com/us/explore/sustainability/create-collect-and-connect-in-the-metaverse/
URL6: https://corporate.walmart.com/newsroom/2022/09/26/walmart-jumps-into-roblox-with-launch-of-walmart-land-and-walmarts-universe-of-play
URL7: https://www.gucci.com/us/en/st/stories/inspirations-and-codes/article/gucci-gaming-roblox
URL8: https://www.adidas.com/metaverse
URL9: https://corporate.ralphlauren.com/pr_210825_ZepetoPartnership.html
URL10: https://world.dolcegabbana.com/news/dolcegabbana-enters-the-metaverse
URL11: https://www.roblox.com
URL12: https://opensea.io/about
URL13: https://docs.decentraland.org/decentraland/introduction/
URL14: https://studio.zepeto.me
URL15: https://www.fortnite.com/