از تن حقیقی تا تن آرمانی: تحلیل گفتمانی تبلیغات تجاری در متاورس با رویکرد نشانه-معناشناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشکده هنر-دانشگاه الزهرا – تهران- ایران
2 دانشیار: دانشکده هنر .دانشگاه الزهرا (س). تهران. ایران
3 دانشکده علوم انسانی- زبان فرانسه -دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
متاورس یا فراجهان، محیطی شامل جهان واقعی و جهان‌های مجازی است که افراد برای حضور در آن از بازنمودی دیجیتال و مجازی به نام آواتار بهره می‌گیرند. این فضا که بستر ارتباطی آینده برای تبلیغات تجاری بشمار می آید از لحاظ جذب مخاطب و آگاهی‌بخشی به جامعه نقشی اساسی خواهد داشت. در این پژوهش با تأکید بر رویکرد نشانه-معناشناختی، نحوه مهیا شدن سوژه و شکل‌گیری آواتار در تبلیغات تجاری متاورس بررسی شده و از میان ده مورد تبلیغات تجاری برندهای مطرح در پلتفرم‌های گوناگون، بعنوان نمونه آماری، فضای متاورسی برند هیوندای که دارای جهان‌های مجازی متعدد و فعالیت‌های متنوع بوده انتخاب گشته است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر روش مشاهده مشارکتی، بصورتی که پژوهشگر با ورود به میدان به تجربه آن پرداخته، صورت گرفته و در پی پاسخ به دو پرسش‌ می‌باشد: 1) تعامل سوژه و ابژه در متاورس در قالب چه گفتمانی صورت می‌گیرد؟ 2) تبدیل تن حقیقی به تن آرمانی چگونه خواهد بود؟ یافته‌های پژوهش نشانگر آنست که گفتمان حاکم بر متاورس را باید بوش‌محور دانست که سوژه در هر لحظه خود را در چاله‌ای معنایی حس کرده و با نفی «بودن» به « نه- بودن» و در نهایت به «بودن استعلایی» دست می‌یابد که این چرخه پیوسته تکرار می‌شود. از سویی آواتار را باید تن آرمانی و فانتزی دانست که تن سومی تحت عنوان جسمانه در میان تن فیزیکی و تن مجازی قرار می‌گیرد که پایگاه اصلی جریان‌های حسی-ادراکی و هدایت‌کننده کنش‌های سوژه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آیدی، د. (2010). پدیدارشناسی تکنیک. ترجمة م، فرهادپور و ص، نجفی (1388). اطلاعات حکمت و معرفت، 43، 23-2.
اسکویی، گ.، رهبرنیا، ز.، و شعیری، ح.ر. (1402). تحلیل نشانه-معناشناختی تعاملی مراسم آیینی «چله هاوین» با تأکید بر نظریه کارناوال باختین. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 8(1)، 13-4.
بابک معین، م. (1394). معنا به مثابه تجربه زیسته گذر از نشانه شناسی کلاسیک، تهران: نشر سخن.
پیراوی ونک، م. (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، آبادان: نشر پرسش.
راسل، ج. (2021). متاورس: مقدمه‌ای بر دنیای شگفت‌انگیز متاورس. ترجمة ک، علی تقوی (1401). تهران: راه پرداخت.
سیادت، ص.، غفاری، م.، و کوثری، ف. (1401). متاورس کلید ورود به دنیای جدید. تهران: آتی‌نگر.
شعیری، ح. ر. (1401). نشانه-معناشناسی سبک زندگی. دوفصلنامه پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد، 1(1)، 153-170.
شعیری، ح. ر. (1398 الف). تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان اجتماعی مد: از عقل محوری تا آرمان‌گرایی. فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی، 2(2)، 38-31.
شعیری، ح. ر. (1398 ب). نشانه-معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
شعیری، ح. ر. (1398 ج). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌‌ها (سمت).
گرمس، الف. ژ. (1987). نقصان معنا: عبور از روایت‌شناسی ساختارگرا زیبایی‌شناسی حضور (چاپ دوم)، ترجمه و شرح ح. ر. شعیری (1399). تهران: نشر خاموش.
هاتفی، م. (1399). عبور از گفتمان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هاراوی، د. (1985). مانیفست سایبورگ. ترجمة الف. قضایی (1387). تهران: نشر گل آذین.

Alcantara, A. C., & Michalak, D. L. (2023). The Metaverse narrative in the matrix resurrections: a semiotic analysis through costumes, In: Raposo, D., Neves, J., Silva, R., Correia Castilho, L., Dias, R. (eds). Advances in Design, Music and Arts II. EIMAD 2022, 260-268.
Babak Moein, M. (2015). Manaa Be Masabe Tajrobeh Zisteh Gozar Az Neshaneh Shenasi Klasik, Tehran: Sokhan Press.
Bogler, R. (2021). Finding Wholes in the Metaverse: Posthuman Mystics as Agents of Evolutionary Contextualization. Religions, 12(768), 1-15.
Bruun, A. & Stentoft, M. (2019). Lifelogging in the wild: Participant Experiences of Using Lifelogging as a Research Tool. Proceedings of the 17th IFIP TC13 International Conference on Human-Computer Interaction – INTERACT, 431-451.
Greimas, A. J. (1987). De I'imperfection. Translated and explaind by H. R. Shairi. Tehran: Khamoosh Press.
Grieves, M. & Vickers, J. (2017). Digital Twin: Mitigating Unpredictable, Undesirable Emergent Behavior in Complex Systems, In: Kahlen, J., Flumerfelt, S., Alves, A. (eds). Transdisciplinary Perspectives on Complex Systems, 85-113.
Haraway, D. (1985). A Cyborg Manifesto. Translated by A. Ghazaee. Tehran: Gol Azin Press.
Hatefi, M. (2020). Oboor Az Goftman. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Ihde, Don (2010). A phenomenology of technics. Translated by M. Farhadpour & S. Najafi.
Ettealat Hekmat va Marefat, 43, 2-23.
Joy, A., Zhu, Y., Pena, C., & Brouard, M. (2022). Digital future of luxury brands: Metaverse, digital fashion, and non-fungible tokens. Strategic Change, 31(3), 337-343.
Kim, D., Lee, H. K., & Chung, K. (2023). Avatar-mediated experience in the metaverse: The impact of avatar realism on user-avatar relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103-382.
Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C., & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of LATEX Class Files, 14(8): 1-66.
Liu, J., & Gao, G. (2022). The Metaverse: The Essential Characteristics of “Full Body Immersion” and the Risk of Addiction. Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences, ISEMSS 2022, 3564-3569.
Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1994). Augmented reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum. Telemanipulator and Telepresence Technologies, International Society for Optics and Photonics, SPIE, 2351, 282 – 292.
Mohammadi, N., Vimal, A., & Taylor, J. (2020). Knowledge Discovery in Smart City Digital Twins. Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, 1656–1664.
Molina Ahumada, E. P., & Gherlone, L. (2019). Cyberspace and Semiotics of Otherness. De Signis, 30, 53-62.
Nevelsteen, K. (2018). Virtual world, defined from a technological perspective and applied to video games, mixed reality, and metaverse. Computer Animation and Virtual Reality Worlds, 29(1), e1752.
Oskui, G., Rahbarnia, Z., & Shairi, H. (2023). The Semiotic-Semantic Analysis of the "Cheleh Havin" Ritual Ceremony with an Emphasis on Bakhtin's Carnivalesque. Theoretical Principles of Visual Arts, 8(1), 4-13.
Piravi vanak, M. (2010). Merleau-Ponty's phenomenology, Abadan: Porsesh Press.
Russell, J. (2021). Metaverse for Beginners. Translated by K. Ali Taghavi. Tehran: Rah Pardakht.
Shairi, H. (2023). Sign-Semantics of Lifestyle. Linguistic Studies: Theory and Practice, 1(1), 153-170.
Shairi, H. R. (2019). Neshaneh Manashenasi Adabiat: Nazarieh Va Ravesh-e Tahlil-e Goftman Adabi (2nd ed.). Tehran: Tarbiat Modares University Press.
Shairi, H. R. (2019). Semiotic Analysis of Vogue’s Social Discourse: From Rationalism to Idealism. Journal of Sociolinguistics, 2(Issue 4 (Serial 6)), 31-38.
Shairi, H. R. (2019). Tajzieh Va Tahlil-e Neshaneh Manashenakhti-e Goftman. Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Islamic Sciences and the Humanities (SAMT).
Siadat, S., Ghafari, M., & Kosari, F. (2022). Metaverse Kelid-e Vorood Be Donyaye Jadid. Tehran: Atinegar.
Verbeek, P. (2008). Cyborg intentionality: rethinking the phenomenology of human-technology relation, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 7, 387-395.
Zhang, Z. (2023). The Wave of Digital Revolution: New Trends in the Emergence, Participation, and Presentation of Metaverse Art. Master thesis, Sotheby’s Institute of Art.
URLs
URL1: https://www.nike.com/kids/nikeland-roblox
URL2: https://www.coca-colacompany.com/media-center/coca-cola-to-offer-first-ever-nft-collectibles
URL3: https://www.thedrum.com/creative-works/project/vmlyr-wendys-keeping-fortnite-fresh
URL4: https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-vitalizes-future-mobility-in-roblox-metaverse-space.html
URL5: https://www.samsung.com/us/explore/sustainability/create-collect-and-connect-in-the-metaverse/
URL6: https://corporate.walmart.com/newsroom/2022/09/26/walmart-jumps-into-roblox-with-launch-of-walmart-land-and-walmarts-universe-of-play
URL7: https://www.gucci.com/us/en/st/stories/inspirations-and-codes/article/gucci-gaming-roblox
URL8: https://www.adidas.com/metaverse
URL9: https://corporate.ralphlauren.com/pr_210825_ZepetoPartnership.html
URL10: https://world.dolcegabbana.com/news/dolcegabbana-enters-the-metaverse
URL11: https://www.roblox.com
URL12: https://opensea.io/about
URL13: https://docs.decentraland.org/decentraland/introduction/
URL14: https://studio.zepeto.me
URL15: https://www.fortnite.com/

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404