بررسی تأثیر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه بر شیوه بیان درخواست

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
2 استادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه الگوهای ناکارآمد ذهنی هستند که از بدو تولد، در پی برآورده نشدن نیازهای انسان‌ در او شکل می‌گیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه حوزه چهارم و سبک‌های مقابله‌ای آن‌ها با کنش گفتاری درخواست مستقیم و غیرمستقیم است. در این پژوهش، طرح‌واره‌های حوزه چهارم که در پی عدم آزادی در بیان نیازها و هیجان‌های سالم شکل گرفته‌اند، بررسی می‌شوند. هر فرد به سه شیوه تسلیم، جبران افراطی و اجتناب به مقابله با طرح‌واره‌های خود می‌پردازد که در پژوهش حاضر دو مورد نخست مورد بررسی قرار می‌گیرند. در راستای این پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته شیوه درخواست و دو پرسش‌نامه فرزندپروری و جبران افراطی یانگ (۲۰۰۳) به صورت برخط توزیع شد. از میانِ پاسخ‌برگ‌ها 169 نمونه زن و 73 نمونه مردِ متولد ۱۳۶۰ تا 1375 و دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد که تا هجده‌سالگی با هر دو والد خود زندگی کرده‌اند، بررسی شدند. ابتدا پرسش‌نامه شیوه بیان درخواست به صورت کیفی طبق نظریه براون و لوینسون (۱۹۸۷) بررسی شد و سپس داده‌های پژوهش با استفاده از آمار استنباطی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سبک جبران افراطی طرح‌واره‌های حوزه چهار با درخواست مستقیم و سبک تسلیم آن با درخواست غیرمستقیم رابطه مستقیم دارند. با این حساب، می‌توان روش درخواست مستقیم و غیرمستقیم را رفتارهای مقابله‌ای طرح‌واره‌های حوزه چهارم دانست؛ به این صورت که درخواست غیرمستقیم رفتاری از سر تسلیم و درخواست مستقیم رفتاری از سر جبران است. همچنین جنسیت افراد بر شیوه‌ بیان درخواست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تأثیری ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bresnahan, M.I. (1993). Gender Differences in Initiating Requests for Help. Text, 13, 7-27.
Brown, P., Levinson, S.C. (1987). Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Fabriani, Y., Hanidar, S. (2019). Request Strategies in the American TV Series Full House. Lexicon, (6)1, 51-58.
Gborsong, P.A. (2016). Communication, Gender, and Formality: A Study of Request Forms Used by Undergraduate Students in Ghana. Advances in Journalism and Communication, 4, 16-30.
IRKÖRÜCÜ, A. (2016). Gender differences in early maladaptive schemas. Journal of Ufuk University Institute of Social Sciences. 5(9).
Lakoff, R.T. (1976). Language and Woman's Place. Cambridge: Cambridge University Press.
Önem, E.E. (2016). A study on gender differences in The Length of Request in Turkish. Journal of Language and Linguistics Studies, 12(2), 13-21.
Rafaeli, E., Bernstein, D.P., Young, J.E. (2011). Schema Therapy: Distinctive Features. Sussex: Routledge.
Searle, J.R. (1979). Expression and Meaning. New York: Cambridge University Press.
Totimeh E.O., Bosiwah L. (2015). Polite Request Among the Akyem Speech Community in Ghana. International Journal of Language and Linguistics. 3(2), 76-89.
Young, J.E., & Klosko, J. S. (1993). Reinventing your life: how to break free from negative life patterns. New York: Plume.
Alasti, S. (1391). The relation between education, age, and gender with request-making strategies and answering to the request. (M.A. thesis).
Sheikhmohammadi, Ch., Yarahmadi Zehi, N., Mohammadian, A. (1398). Selection of the Request Speech Act Strategies in Kurdish Regarding Two Social Factors: Gender and Power.
Ghiyasian, M., Eslami Rasekh, Z., Vakilifard, A., Sedaghat, E. (1392). Requesting Strategies: A Comparative Study among Persian Speakers and Foreign Persian Learners.
Hedayat, N. The impact of gender on request-making strategies.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide: Volume 1. Translated by Hamidpour H., Andouz, Z. (1397)
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide: Volume 2. Translated by Hamidpour H., Andouz, Z. (1389)
Yaghoubi, H. (1387) The impact of gender on request-making strategies in Farsi. (M.A. thesis).

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404